Textures Silhouettes

Listenable Records / Suburban

Website : Textures

Als er van een Nederlandse band een album hoog in verwachting stond, was het wel dit nieuwe “Silhouettes” van Textures. Als er ook een band in Nederland is met de potentie internationaal verder te komen dan enkele voorprogramma tourtjes, is het ook Textures. En ik moet zeggen dat de verwachtingen die ik van dit album had, volledig ingelost worden. Deze band heeft alle kwaliteit in huis en houdt daarbij ook nog eens alle touwtjes in (eigen) handen. Van artwork tot productie, tot opnames.

En ik ben nog steeds bezig om een minpuntje te ontdekken aan deze plaat. Misschien dat ie op een gegeven moment afgelopen is, dat zou je kunnen zien als een minpunt. Ook als een pluspunt trouwens. Want daar heeft Textures in mijn ogen de meeste winst gepakt. Door het een wat luisterbaarder album te maken. De songs zijn net wat compacter, er zitten net die rustpuntjes in op de goede momenten. Dit kan mede toegewezen worden aan het feit dat voorganger 'Drawing Circles' een conceptalbum was, en dit gewoon een album met liedjes.

Want daar gaat het toch om, of niet? Vanaf eerste nummer “Old Days Born Anew” worden we platgeslagen door de van Textures bekende stacatto riffs, woede uitbarstingen en epische soundscapes. Zanger Eric Kalsbeek schreeuwt de longen uit zijn lijf, en lijkt nog intenser dan op de voorganger, maar ook met wat cleane zanglijnen kan hij omgaan. Af en toe heeft ie wat weg van Speed Strid van Soilwork, of van Devin Townsend. In ieder geval blijft hij, samen met de muziek, herkenbaar als Textures. Want van de ruige nummers “State Of Disobedience” en “The Sun`s Architect” tot het rustigere “Awake”, ik zet in op de beste Nederlandse metalplaat dit jaar.

Dus fans weet wat je te doen staat! Halen die plaat, en ga ze zien, zaterdag of zondag in het voorprogramma van Arch Enemy, of op een van de releaseshows volgend weekend in Groningen of Rotterdam! Mensen die nog niet bekend zijn met deze band; zeker eens checken! (Koos van Marle)

01. Old Days Born Anew

02. The Sun's Architect

03. Awake