Sworn Amongst And So It Begins

Rising Records

Website : Sworn Amongst

Op de een of andere manier rust er een vloek op metal dat veel bands die een gemiddelde leeftijd van 17 of jonger hebben de hemel in worden geprezen. Ik noem een One Bullet Left, een Decapitated (toen ze begonnen) en nu dus ook Sworn Amongst. Nu is daar niks mis mee, zeker niet als een band het verdiend. Maar als je jong bent en je kan een moppie spelen, betekend het niet dat je album dan ook meteen een regelrechte hit is.

Zo is het eigenlijk ook met het tweede album van Sworn Amongst, een Engels bandje uit Patrington, Hull. In de grote bladen als Terrorizer en Kerrang! wordt het nieuwe album de hoogte in geprezen maar ik zelf vraag me af waarom. Het hele album staat vol met melodische thrash, heel melodische thrash die op geen enkel moment spannend wordt. En dat is het allergrootste probleem. Deze jongens kunnen heel degelijk spelen, luister bijvoorbeeld maar naar de solo's in 'The Rules of Engagement'. Alleen de muziek is gewoonweg saai. Geen enkel moment weet de band te vlammen want de meeste nummers liggen allemaal op hetzelfde tempo. Je vraagt je bijna af of de band uberhaupt wel thrash wil spelen. Bands zoals bijvoorbeeld Evile en de hele sloot Amerikaanse bands die zijn opgestaan zijn niet origineel, maar spelen nog wel vol vuur, met passie. Dat kan hier niet gezegd worden. Hoewel sommige nummers zoals 'Herodotus' of 'Unleash The Power' wel een lekkere groove hebt, zou je dit zo als middagdutjesmuziek kunnen opzetten voor je grootmoeder. Zelfs een iets ruwer nummer als 'Drive' weet geen enkel greintje enthousiasme te genereren. De riff is niet verkeerd, maar er mist gewoon iets aan agressie. Ook Lima Liddell's ietwat rauwere vocalen helpen niet mee om in beweging te krijgen. Riff na riff komt langs, sommige die zelfs akelig veel op elkaar lijken. Pas bij het laatste nummer 'Rejection' lijkt er eindelijk peper in de reet gestoken te zijn. Eindelijk een nummer dat nog enigszins kan bekoren. Maar als dit het enige nummer is, en nog wel op het laatst, is dit album over het algemeen toch een vrij zwakke vertoning.

Misschien dat deze band nog een potje kan breken in Amerika, maar ik vraag me de geoorloofdheid van het bestaan van deze heren als thrashband ernstig af. Hopelijk gaat de band zich richten op nog meer melodie, en opschuiven naar de heavy metal, of voor het volgende album eens een paar echte thrash riffs schrijven en gewoon de beuk erin gooien. Dit doormodderen tussen twee stijlen in heeft niet echt veel zin als dat zonder enthousiasme gebeurd. 'We'll continue to drive' zingt de band. Rij inderdaad maar lekker verder. (Thomas van Golen)

01. And So It Begins
02. The Rules of Engagement
03. Herodotus