Suicide Silence The Cleansing

Website : Suicide Silence

Slechts één EP was er voor nodig om de aandacht te trekken van Century Media Records. Het uit Riverside, Californië afkomstige Suicide Silence bracht in 2005 de gelijknamige EP uit, en nu in 2007 is er met behulp van John Travis (Kid Rock, Static X) en Tue Madsen (Dark Tranquility, The Haunted en wie nog meer niet) de nieuwe plaat 'The Cleansing' opgenomen. Tussen die twee uitgaves in werd er veelvuldig getoerd met onder andere Despised Icon, Walls of Jericho en Winds of Plague om maar wat bands te noemen.

Volgens de promotekst maakt Suicide Silence een mix tussen, hou je vast: death metal, grindcore, black metal, hardcore en doom. Nu is daar op de hele plaat eigenlijk weinig van te merken. De enige twee stijlen die namelijk terug te horen zijn, zijn death metal en hardcore, waardoor er dan ook vrij simpel het labeltje 'deathcore' op deze band is te plakken. Veel laaggestemde gitaren, en riffs die heel af en toe aan Cryptopsy of Mortician doen denken. Zanger Mitch Lucker wisselt tussen vaak tussen een lage grunt en wat geknepen gekrijs. Dit is ongeveer het enige wat deze plaat enige kleur krijg, want verder is voorspelbaarheid wat de klok slaat. Alles wat we horen is of een snelle blast, of er wordt teruggevallen in de langzame mosh-snelheid waarmee het nummer dan een minuut doorgaat. Simpele gitaarriffjes maken deze nummers ook niet veel draaglijker. Slechts het op MTV verbannen nummer 'The Price Of Beauty' en openingsnummer 'Unanswered' weten nog een klein beetje een eigen gevoel te creëren door zowaar een interessante riff te gebruiken om het nummer mee op te bouwen. Maar hierna is het eenheidsworst, en niet zo'n lekkere van de Hema dus.

Deze plaat kan werkelijk geen enkel potje breken, voornamelijk vanwege het feit dat de nummers zo verschrikkelijk veel op elkaar lijken, en daarnaast dus elk greintje van creativiteit ontbreekt. Binnenkort speelt de band samen met Behemoth in Europa. Hopelijk kijkt dit Amerikaanse kwintet even goed naar deze Poolse heren en leren ze nog iets. Want met de muziek die nu gemaakt wordt zal men nooit een bekende band worden. (Thomas van Golen)

01. Revelations (intro)
02. Unanswered
03. Hands Of A Killer