Stonegard From Dusk Till Doom

Indie Recordings

Website : Stonegard

Voor mij ligt de tweede cd van het Noorse Stonegard. Tweede? Ik ken de eerste geeneens, denk ik al bijmijzelf. Het blijkt te gaan om de Europese editie van deze plaat. Na 7000 verkochte albums van het debuut in Scandinavie, en 5000 van deze tweede CD, vond men het tijd om het continent kennis te laten maken met deze Noorse metalband.

Het is niet echt een nette eerste kennismaking, het album is namelijk half opnieuw opgenomen. De gitaren en bass zijn her ingespeeld en de nieuwe mix is gedaan Daniel Bergstrand (oa In Flames en Meshuggah). Dit is te horen, want met de sound van dit album is helemaal niks mis. Lekker vette gitaren, goede doeltreffende drumsounds en de zang staat lekker vooraan in de mix. Hier hebben vakmensen werk afgeleverd. Qua muziek valt dit moeilijk in te delen. Misschien lagen mijn verwachtingen ook wel wat hoog, aangezien ze gepresenteerd worden als de nieuwste sensatie uit het hoge noorden, die geopend heeft voor acts als Motorhead en Black Sabbath. Nu hoor je niks terug van deze invloeden. Er wordt hier een degelijke melodieuze, maar toch moderne metalplaat neergelegd. Denk aan de emotionele zang van Nevermore, maar dan niet klinkend als Warrell Dane, maar meer als Chino van Deftones als ie clean probeert te zingen. Af en toe wordt er zelfs opgeschakeld naar een dikke polkabeat, wat natuurlijk altijd gewaardeerd wordt. Ook invloeden van Soilwork en Mercenary liggen er wel op, maar het is een stuk minder hard dan zeker Soilwork. Af en toe komt er zelfs een stukje stoner achtige gitaarriffjes voor bij. Het past allemaal gewoon goed in het gehele plaatje, wat gecompleteerd wordt door gewoon sterke nummers, waarbij alle partijen in dienst staan van het nummer. Solo`s worden effectief ingezet, en de riffs ondersteunen de zang goed.

Kortom, hou je wel van een eclectisch stukje muziek, wat af en toe leentjebuur speelt bij andere genres en Amerikaans aandoet qua geluid, maar toch uit Noorwegen komt? Dan moet je deze plaat eens opzetten. We horen hier namelijk capabele muzikanten die een leuk stukje muziek bij elkaar geschreven hebben. In november ook te bezichtigen in het voorprogramma van Enslaved. (Koos van Marle)

80/100

01. From Dusk Till Doom
02. The Last Good Page