Stick To Your Guns Comes From The Heart

Website : Stick To Your Guns

Het uit Orange County, Californie afkomstige Stick to Your Guns wist enige tijd geleden een deal te sluiten met Century Media Records, dit heeft inmiddels geresulteerd dat het Duitse label op 22 augustus het tweede album van de band heeft uitgebracht in Europa. Het album heeft de titel ‘Comes From The Heart’ meegekregen en speciaal voor de Europese versie zijn er maar liefst vier bonus nummers aan het album toegevoegd afkomstig van de ‘For What It’s Worth’ EP uit 2007.

Het geluid van de band is een mix van furieuze, vette old school hardcore gemixt met wat metal elementen, wat verder opvalt zijn de meerstemmige zangpartijen die variëren van krachtige, brute zangpartijen tot melodieuze zangstukken waardoor het album behoorlijk afwisselend is. Luister bijvoorbeeld maar eens naar opener “We're What Separates The Heart From The Heartless”, deze song ligt een beetje in het straatje van Sick Of It All maar kent tevens enkele rustpuntjes in de vorm van de cleane vocalen van zanger Jesse Barnett. Ook de rest van de songs op het eerste deel van het album liggen in dit zelfde straatje zoals het uitstekende “Part Of Me” of “Enough Is Enough”. Tijdens de song “Interlude“, oftewel het instrumentale tussenspel is het enige moment van rust op het album waarin zanger Jesse Barnett het een en ander uitlegt over zijn manier van schrijven van songs. Natuurlijk probeert de band hiermee anders te zijn, maar deze track sluit verder niet aan bij de rest van de songs op het album en is dan ook een beetje misplaats. Verdere uitschieters op het album zijn onder meer het brute “Tonight's Entertainment”. Wat verder opvalt is het uitstekende drumwerk tijdens het nummer “Driving Force”, de song bevat tevens een aantal sterke gitaarriffs. Wat betreft de bonustracks op het album, deze klinken wat minder gepolijst dan het nieuwe werk, maar deze waren dan ook al te horen op het debuutalbum van de band.

Met ‘Comes From The Heart‘ heeft de band een zeer degelijk album afgeleverd, fans van bands zoals Comeback Kid, Sick Of It All, Throwdown, Rise Against en Madball moeten de band zeker eens de kans geven, op de myspace pagina http://www.myspace.com/styg
van de band zijn enkele songs te beluisteren. Verder zal de band binnenkort in ons land te zien zijn in het kader van de “Hell On Earth Tour” met onder andere Walls Of Jericho, Evergreen Terrace en Cataract. Zo zal de tourkaravaan op 5 oktober neerstrijken in de Kade te Zaandam en op 19 oktober in Dynamo te Eindhoven.

01. We're What Separates The Heart From The Heartless
02. Impact
03. Part Of Me