Soundshok The Bringers Of Bloodshed

Rising Records

Website : Soundshok

Als je in een klein stadje (Arbroath, Schotland) woont, kan ik het me voorstellen dat je een band begint om eens te ontsnappen en wat meer van de wereld te zien. Dat moeten ook de vier jongens van Soundshok gedacht hebben toen ze in 2001 hun band oprichtte. Een demo, een single, 2 EP's, een live album en dan nu de eerste echte full-length verder, staat de band onder contract bij Rising Records en is er een UK tour in de maak.

Op 'The Bringers of Bloodshed' speelt de band een mengelmoesje van thrash/groove metal gemixt met wat metalcore. Hoe klinkt dat dan? In dit geval als een soort Bolt Thrower meets Sepultura met een raar sausje eroverheen. Andy Thain's stem heeft ook wel iets weg van Max Cavalera, alleen dan een register lager. Nu moet ik eerlijk bekennen dat thrash niet zo heel duidelijk aan te wijzen is op dit album. 'Salvation of the Wolves' en vooral 'Choke Back The Blood' laten nog het meest horen wat op ouderwetse thrash lijkt, maar de rest van de nummers moddert wat door. Vooral drummer Stuart Lamont's dubbele-bass loopjes vallen op, maar irriteren af en toe doordat het niet helemaal toepasselijk is op dat moment in het nummer. Veel breaks en mosh-stukken zijn er te vinden, met de blaffende stem van Andy Thain eroverheen. Het is af en toe echter pijnlijk duidelijk dat Scott Holmes nog niet echt bedreven is in het schrijven van de echt interessante en pakkende riffs, want de nummers zijn stuk voor stuk middelmatig en weten slechts heel af en toe daarboven uit te stijgen. 'Genocide?' doet dat wel, maar dat is meer omdat het beginstuk van de coupletten bijna rechtstreeks van Sepultura is gejat. 'Rebirth' begint wel aardig met roffelende drums die een aanloopje vormen, maar valt na even wat snel werk weer terug in het langzame tempo dat het merendeel van de cd behelst. Hierbij vallen wel de gebreken van de zanger op. Hij kan geen enkele andere stem opzetten en zeker bij dit nummer past zijn manier van zingen gewoonweg niet.

Daarna is het dertien in het dozijn langzame nummers tot aan 'Choke Back The Blood'. Het begint met een lekkere Slayereske-riff en hakt er ook goed in (met weer die verdomd vervelende bass-drums) en galoppeert dan wel lekker verder. Hoogtepunt van de cd. Ook 'As It Burns' begint veelbelovend maar schijn bedriegt, het is een vrij middelmatig nummer. Zo kom ik tot de conclusie dat de jongens een stuk beter hun best mogen gaan doen. Middelmatig stroomt ongeveer je cd-speler uit en het zou me verbazen als deze vier Schotten op basis van deze plaat ergens gaan komen. (Thomas van Golen)

01. The Bringers of Bloodshed
02. Salvation of the Wolves
03. Genocide?