Sludge Lava

Mighty Music / Suburban

Website : Sludge

Het nieuwe album van het uit Zwitserland afkomstige Sludge zal op 9 mei uitkomen via Mighty Music, het album is daarmee de opvolger van het in 2004 uitgebrachte ‘Yellow Acid Rain’. Het album werd geproduceerd door gitarist Makro, die we kennen van het eveneens uit Zwitserland afkomstige Samael. De mix lag in handen van Serge Morattel (Knut, Nostromo, Shora) en het album werd gemasterd door Alan Douches (Mastodon, Converge.)

Het album opent et het uptempo “60 MM “, de song is voorzien van krachtige, brute grunts van zanger Odin, verder klinken de gitaren heerlijk vet en ook de drumpartijen hakken er lekker in. Ook de volgende song “Idi Na Hui” ligt in hetzelfde straatje als de opener. Het titelnummer van het album begint dan nog wat rustig, maar gaat al snel over in een langzame slepende song, voorzien van een enorme krachtige sound. Tijdens de volgende songs “Carnivore” word de snelheid behoorlijk opgeschroefd en zijn er zelf enkele snelle dubbele basspartijen waarneembaar. Ook “Below (Litanies Of Satan)” kent dezelfde ingrediënten als het titelnummer van het album, zware, moordende gitaarpartijen en het lage tempo maken de song met de stereo op 10 tot een ware killer voor je oren. Het uptempo “Monolith” met uitstekend hakend gitaarwerk bevalt mij beter dan het langzame werk zoals het slepende “Inquisition”. Het album wordt afgesloten door het instrumentale “The End” .

Met ‘Lava’ heeft de band een degelijk album afgeleverd, de song zijn voor mij echter een brei van gitaarriffs, kunstmatig klinkende drums en brute zang, maar ondanks dat klinkt de productie zeker niet slecht. De songs zijn over het algemeen extreem zwaar en voorzien van krachtige drums en massieve gitaarpartijen met een scherp randje waardoor het geheel vuil en vies overkomt. Fans van bands zoals Neurosis of de Melvins moeten zeker eens de moeite nemen om de band eens te beluisteren.

01. 60 MM
02. Idi Na Hui
03. Lava