Skindred Roots Rock Riot

Bieler Bros. Records / Suburban

Website : Skindred

Onlang kreeg ik het nieuwe Skindred album ‘Roots Rock Riot‘ toegestuurd, ik had al eens van de band gehoord maar eigenlijk nooit de moeite genomen om de band eens goed te beluisteren, bij deze dus een mooie gelegenheid. Skindred is afkomstig uit Engeland en in de gelederen vinden we onder meer voormalig Dub War zanger Benji, juist ja die andere reggae-metal band die in 1999 uit elkaar ging. Skindred bracht in 2002 hun debuutalbum ‘Babylon’ uit dat inmiddels al zo’n 250,000 keer over de toonbank ging en waarvan de single "Nobody" in de Engelse hitlijsten in de top 10 terecht kwam. Door het succes in thuisland Engeland en enkele succesvolle tours in het voorprogramma van bands zoals Korn, Chevelle, HIM, Sevendust, Papa Roach en Soulfly kwam het tweede album ‘Roots Rock Riot’ van de band al in oktober 2007 uit in de UK en de Verenigde Staten.

De songs op dit nieuwe album zijn voornamelijk stevige metal songs, met hier en daar wat punk invloeden maar het duidelijks liggen toch wel de reggae roots er bovenop. Nu heb ik eigenlijk niets met deze laatste muziekstroming, maar de mix die Skindred ons hier voorschotelt kan mij erg goed bekoren. De song hebben een bepaalde swing, zijn funky en zijn voorzien van stevige groovende gitaarriffs, eigenlijk een mengeling van Bob Marley en Soulfly om de band maar meteen in een hokje te stoppen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar de up-tempo opener “Roots Rock Riot”, dat vooral gekenmerkt wordt door de afwisselende zangpartijen van Benji en de scheurende gitaarriffs. Tijdens het volgende “Trouble” schakelt de band in eerste instantie nog een tandje terug, maar naarmate de song vordert komt hier verandering in en zijn er zelfs enkele metalcore invloeden waarneembaar. Het volgende “Ratrace” is opnieuw een snelle song met de geweldige afwisselende zang van Benji, ook “State Of Emergency” is een knaller van formaat om nog maar niet te spreken van het volgende “Alright”. Verdere uitschieters zijn dan nog onder meer de songs “Destroy The Dancefloor”, het brute “Spit Out The Poison“, “Cause Ah Riot” en het afsluitende “Choices And Decisions” waar in de zanglijnen zelfs enige invloeden van de Jamaicaanse reggae artiest Shaggy waarneembaar zijn, klasse!

De fuzzy downtunned gitaren en de zang van Benji maken van ‘Roots Rock Riot’ een knaller van een album, live zal de ’ragga-metal’ van de band het waarschijnlijk erg goed afbrengen, vooral de hardere songs zijn zeer goed genietbaar en uitstekend om een flinke moshpit te bouwen. Verder zal de doorgewinterde black en deathmetal fan deze band zeer waarschijnlijk niet kunnen waarderen, maar voor degene die voor meerdere muziek stromingen open staat haalt met ‘Roots Rock Riot’ een degelijk album in huis. Het album werd opgenomen in de Bieler Bros. Studios in Pompano Beach, Florida onder leiding van producer Matt Squire (Panic At The Disco) en gemixt door Rick Will (Babylon). Op 24 maart zal het album uitkomen, echter op de myspace pagina van de band zijn alvast enkele songs van het nieuwe album te beluisteren.

01. Roots Rock Riot
02. Trouble
03. Ratrace