Silentrain Wrong Way To Salvation

Stay Heavy Records / Drakar Entertainment

Website : Silentrain

Het Finse Silentrain heeft onlangs via Stay Heavy Records het album ‘Wrong Way To Salvation‘ uitgebracht. De band ging voorheen door het leven onder de noemer Dunces waarmee inmiddels een tweetal volwaardige albums en een EP werden uitgebracht. De band werd overigens opgericht als The Sanitarium in 1999, maar werd als snel omgedoopt tot Dunces.

De stijl van de band op ‘Wrong Way To Salvation‘ ligt een beetje in de powermetal hoek waar ook bands zoals Sonata Arctica, Kamelot, Nocturnal Rites en Thunderstone opereren zoals goed waarneembaar is tijdens de uptempo opener “Until You Break” of het krachtige en melodieuze “Fear Of The Unknown”. Maar in de zanglijnen hoor ik toch ook wel wat Amerikaanse invloeden van een band zoals Nevermore. Luister maar eens naar de semiballad “Eternity” waarbij de vrouwelijke vocalen verzorgt worden door gastzangeres Juha Lehtinen, die overigens ook in het openingsnummer te horen was. Wat betreft de muzikale kwaliteiten van de band zit het allemaal wel goed. Op het album komen we dan ook prachtige gitaar harmonieën tegen en zijn de songs voorzien van krachtig drumwerk. Ook de zangprestaties van Mako Kämäräinen zijn prima in orde, Mako heeft dan ook een zuivere en krachtige stem. Het album bevat verder een aantal bombastische songs die qua lijn een beetje in het straatje liggen van Iced Earth zoals goed waarneembaar is tijdens “Ride With The Devil“ en het bombastische “Sick of... “. Verdere uitschieters op het album zijn onder meer het uptempo “Broken" en het epische “With Pain And Sorrow. Het album wordt vervolgens afgesloten met de ballad “The Road Of Destiny”, klasse!

De productie lag in handen van Tero Kinnunen die ook het album mixte. Over de strakke productie val verder niet veel op te merken, het geluid is fris en helder, precies wat een band zoals deze nodig heeft. Voor fans van eerder genoemde bands maandelijks hun dosis powermetal nodig hebben is dit album een aanrader. Voor wie nog overtuigd moet worden kan terecht op de myspace pagina van de band.

01. Until You Break
02. No More
03. Fear Of The Unknown