Sharp Practise Radiocity

Rising Records

Website : Sharp Practise

Het album ‘Radiocity’van de Australische classic rock band Sharp Practise zal op 7 november via Rising Records verschijnen. ‘Radiocity’ is daarmee de tweede release van de band die is geformeerd rondom de ervaren muzikant Nigel Clothier die zijn sporen verdiende bij diversen bands. Sharp Practise werd in 1999 opgericht en een jaar later zag het debuutalbum ‘Hiya’ het levenslicht. Verder heb ik eigenlijk niet zoveel informatie over de band te melden. Na enig zoekwerk blijkt echter dat deze release van Rising Records opnieuw een re-release is, achter op het boekwerkje staat immers 2005 geprint. Zo kom ik er ook achter dat het album in Duitsland onder licentie van Whiterock Records in januari 2006 al eens werd uitgebracht. Opnieuw niks nieuws onder de zon van Rising Records, zij bestoken ons immers de laatste maanden met een enorme stapel re-releases.

Snel over naar de muziek dan maar, de band is duidelijk beïnvloed door bands zoals Counting Crows, Tom Petty en INXS. Pure classic, melodic rock zonder al te veel risico’s zoals het dromerige “No Thanks”. Opvallendste track op het album voor de rockliefhebber is het enigszins stevige “Bed Of Rhythm” dat hier en daar wat aan de Red Hot Chili Peppers doet denken. Verder is het album nogal vlak, de zang is niet echt bijzonder en springt er nergens echt bovenuit, het enige pluspunt zijn de solopartijen van gitarist Ant Kempster. Het softe, bijna ballad achtige “How Katie Feels” doet mij dan weer niet zoveel. Wat betreft de rest van de songs op het album, deze zijn melodieus en voorzien van catchy refreinen en bevatten degelijk gitaarwerk. Verdere komen we dan nog het redelijke “Morgan’s Creek”, de uptempo melodic rocker “Choice Not Freedom” en het funky “Paint My Dreams” tegen.

Wat betreft de productie van het album, hier valt niet zoveel op aan te merken. Het geluid is zuiver en dat is waar het bij deze band om draait, de radio vriendelijke songs in een zo helder en fris mogelijk geluid te presenteren. Deze release van Sharp Practise zal de rock en metal liefhebber verder niet kunne interesseren, maar wil je eens wat rustigers dan zit je met “Radiocity” redelijk goed.

Tracklist :
01. Bridge Across The Harbour
02. No Thanks