Sahg Sahg II

Regain Records / Suburban

Website : Sahg

Binnen niet afzienbare tijd zal het tweede album van het Noorse doommetal gezelschap Sahg verschijnen, het album heeft de simpele titel ‘Sagh II’ meegekregen. De band bestaat onder andere uit leden van Gorgoroth, Manngard en Audrey Horne. De band werd begin 2004 opgericht en niet veel later in april 2006 kwam het debuutalbum ‘Sagh I’ uit, na diverse live shows en een uitgebreide Amerikaanse toer in het voorprogramma van Celtic Frost keerde de band in 2007 terug naar de studio voor de opnames van hun tweede release die, als alles goed gaat op 18 maart uit zal komen.

Het nieuwe album werd opgenomen in de Audiopilot Studio onder leiding van producer Rob Caggiano, gitarist van Anthrax. Caggiano werkte eerder samen met o.a. Cradle Of Filth, de mix lag in handen van Rob en Paul Orofino en kwam tot stand in de Millbrook Studio in New York. De muziek van Sagh is geïnspireerd door bands zoals Pentagram, Electric Wizard, Kyuss, Monster Magnet en niet te vergeten Black Sabbath en Led Zeppelin.

Het album opent met het herkenbare, up-tempo “Ascent To Decadence” en wordt gevolgd door het zware “Echoes Ring Forever”, de song wordt voorzien van degelijk gitaarwerk, pakkende drumpartijen en gierende solo’s. “From Concious Sleep” is een duister tussendoortje waarop het album wordt vervolgd met “Sun Crossed”, de Black Sabbath invloeden en de zang die sprekend op Ozzy lijkt liegen er niet om, maar mag de pret net drukken. De psychedelische invloeden van Led Zeppelin zijn goed waarneembaar tijdens “Escape The Crimson Sun”, maar vooral ook tijdens het uptempo “Pyromancer”, luister maar eens goed naar de zangpartijen van Olav Iversen. “Wicked Temptress” begint rustig, maar gaat al snel over in een logge, zware song. Ook het volgende “By The Toll Of The Bell” bedient zich van dezelfde ingrediënten, het album wordt afgesloten door het rustige, emotionele en ruim tien minuten durende “Monomania”.

De band is vooralsnog niet live in Nederland te zien geweest, maar als de band deze klasse die men op het album laat horen live waar kan maken moet daar maar snel verandering in komen. Het artwork werd verzorgd door Martin Kvamme, die al eerder werk afleverde voor bands zoals Turbonegro, Fantomas, Tomahawk en Darkthrone. Fans van het zwaardere doom en stoner geluid moeten de band maar eens beluisteren, op de myspace pagina van de band is alvast een voorproefje te beluisteren, klasse!!!

01. Ascent To Decadence
02. Echoes Ring Forever
03. From Concious Sleep