Revolting Cocks Sex-O Olympic-O

13th Planet Records / Suburban

Website : Revolting Cocks

Sinds enkele weken ligt het nieuwe Revolting Cocks album ‘Sex-O Olympic-O’ in de winkels. De band werd in 1985 opgericht als een soort van side project van Ministry’s frontman Al Jourgensen, Luc van Acker (Shriekback) en Richard 23 (Front 242) welke geen onbekende zijn in de industrial metal wereld. Nadat Al Jourgensen afgelopen jaar aankondigde zijn band Ministry op te heffen vond er nog wel een afscheidstournee plaats, maar daarna zou de band echt stoppen. Waarbij de heer Jourgensen met Ministry vooral tegen de Amerikaanse politieke huisjes aanschopt, is het bij de Revolting Cocks vooral de lol van het spelen en de humor die telt. Verder heeft de band heel wat Amerikanen de rillingen over de rug doen lopen met pervers, controversiële en seksueel getinte teksten, wat de muziek betreft zijn het vooral de massale gitaarpartijen, pompende, bijna dansbare beats met daaroverheen de eigenzinnige zang van de heer Jourgensens zelf aangevuld met massa’s samples en geluidseffecten. Voor degene die de band nu al missen kunnen hun hart dan ook ophalen met het nieuwe album van de Revolting Cocks. ‘Sex-O Olympic-O’ werd eveneens aangekondigd als Al’s laatste album met de band, echter nadat het album klaar was, maar omdat de heer Jourgensen zo tevreden was over het eindresultaat heeft hij besloten om voorlopig toch door te gaan met de band die voortaan geleid zal worden door Josh Bradford (vocals), Sin Quirin (gitaar) en Clayton Worbeck (keyboards).

Het album opent met “HookerBot3000“, een song voorzien van de nodige Minstry invloeden maar eentje die tevens een hoog dance gehalte heeft meegekregen. Het volgende “Keys To The City” doet me dan weer wat denken aan Marilyn Manson en het beginstuk van “Robo Banditos” heeft dan weer veel weg van The Sisters Of Mercy. Verder komen we op het album een aantal zeer industrial en dance georiënteerde tracks tegen zoals het uptempo en poppy “Cousins”, maar luister ook eens naar het volgende “Touch Screen” dat dan weer een atmosferische groovy song is. Het nummer “I'm Not Gay” werd gebruikt als intro tijdens de afgelopen Ministry C U LaTour en ik moet toegeven, deze song bevalt me wel ondanks het hoge disco gehalte. Natuurlijk staan er ook de nodige thrashy songs met de nodige vette over-geproduceerde gitaarriffs op het album, voorzien van smerig gitaarwerk en repetitieve riffs, luistermaar eens naar nummers zoals “Abundant Redundancy”. Tegen het einde van het album komen we dan nog het elektronisch aandoende, ruim zeven minuten durende “Wizard Of Sextown” tegen waarna het album wordt afgesloten met een speciale remix van “HookerBot3000”.

Wat betreft de sound van ‘Sex-O Olympic-O’, deze klinkt behoorlijk fris en ook de band klinkt met enkele nieuwe leden als herboren. Muzikaal gezien liggen de songs natuurlijk nog wel in het verlengde van Al Jourgensen’s Ministry, maar dan met de nodige industrial, dance en electro invloeden waardoor het een dansbaar geheel wordt. Fans van het Ministry, maar ook de Prodigy, KMFDM en de Chemical Brothers die de muziek niet al te serieus nemen moeten dit album dan ook zeker eens gaan beluisteren.

01. HookerBot3000
02. Keys To The City (Vegas Mix)
03. Red Parrot