Prey for Nothing Violence Divine

Rusty Cage Records

Website : Prey for Nothing

Het Nederlandse Rusty Cage Records is sinds 2006 aan de weg aan het timmeren en tekent naast bands van eigen bodem ook enkele buitenlandse bands. Hoe je dan in godesnaam (welke dan ook) in Israel belandt is mij een raadsel, maar met Prey for Nothing hebben ze wel een goede vangst gedaan in het land van de 3 religies en zelfmoordaanslagen.

Dit viertal uit Israel speelt een mix van melodieuze death, denk aan Death ten tijde van Symbolic en The sound of perseverance, met moderne thrash metal. Waar je dan uitkomt is een band ala Textures, maar dan ontdaan van de core elementen, met een zanger die verdacht veel doet denken aan ene Chuck van een bekend bandje. Deze vergelijkingen roepen misschien een hoog verwachtingspatroon op, maar dat is helemaal niet verkeerd. Deze CD is dat namelijk ook niet. Melodiueze riffs en solo`s worden afgewisseld met lekkere thrash ritmes en polka`s, ondersteund door wat progressieve elementen op zijn tijd. Gelukkig mondt dit niet uit in eindeloos gepiel of nummers van een half uur a la Dream Theater. Nummers met kop en staart staan er op deze cd, die misschien net wat te lang duurt met 12 nummers. Als de heren het tot 9 a 10 hadden weten te beperken had de cd misschien wat meer impact gehad.

De CD is opgenomen in Denemarken onder leiding van Jacob Hansen (Volbeat, Mercenary, Hatesphere) en hij heeft de plaat een lekkere directe sound meegegeven. Origineel is het allemaal natuurlijk niet, maar het wordt zeker technisch goed uitgevoerd en met het nodige pit gespeeld, zonder de nummers uit het oog te verliezen. Ik wil niet spreken over een wederopstanding van een band als Death, maar ‘Violence Divine’ is zeker vijf keer leuker dan de laatste van Arch Enemy om maar een zijstraat te noemen in het genre. (Koos van Marle)

85/100

01. Cowardice
02. The Maw