Open The Skies Conspiracies

Rising Records

Open The Skies

Ik weet niet wat het is met het Engelse label Rising Records, na de recente releases van zeer jonge metalcore bands zoals Many Things Untold, Early Grave, Soundshok en Sworn Amongst heeft het label weer een nieuwe band weten vast te leggen. Dit keer is het de melodic, post-hardcore scream band Open The Skies zoals het label het mooi weet te omschrijven. Ook dit keer gaat het om een zeer getalenteerde nog zeer jonge band volgens het bijgevoegde schrijven, de band bestaat dan ook pas slechts twee jaar. Het debuutalbum ‘Conspiracies’ zal op 26 september verschijnen.

Snel over naar de muziek dan maar, en daar kan ik kort over zijn, de songs op ‘Conspiracies ‘ zijn voorzien van krachtige drums, vette gitaar riffs die afgewisseld worden met de welbekende breakdowns en melodieuze loopjes. Wat betreft de brute zangpartijen, deze worden afgewisseld met cleane zangstukken, zover niets nieuws dus. De songs zijn echter niet echt slecht te noemen, luister maar eens naar het brute up-tempo “Silhouettes On Street Corners” of het enigszins jazzy en technische “Change”. Ook “So Season Two” is een track die wel de moeite waard is, maar het akoestische “Yours Faithfully” is er dan weer een die we snel doorspoelen. Wat betreft de muzikale kwaliteiten van de band, hier valt niet echt veel op af te dingen vooral de drums klinken strak en ook beide gitaristen weten ons te verrassen met felle, brute riffs. Ook zanger Josh McKeown weet tijdens een aantal song krachtige brute grunts te produceren zoals tijdens “A Second From Insanity”, echter de cleane zangstukken zoals in het afsluitende “Reduced And Charming“ mogen van mij achterwege blijven.

Het album werd net als dat van labelgenoten Early Grave geproduceerd Mark Daghorn in samenwerking met Karl Groom. ’Conspiracies’ werd opgenomen in de The Red Farm House en Thin Ice Studios en gemixt door Karl Groom en op het geluid valt verder eigenlijk niets aan te merken. Voor de mastering was eveneens Dave Aston verantwoordelijk die we nog kennen van Early Grave. Het lijkt er dan ook op dat Rising Records een groothandel in metalcore gaat beginnen want voor oktober staan de volgende screamcore releases alweer op stapel.

01. Intro
02. A Silent Decade
03. Fear Has No Voice