Norther N

Website : Norther

“N” is het vijfde album van het Finse Nother en ligt sinds afgelopen week in de schappen. Waar de band bij de eerste paar albums nog als een Children of Bodom kloon afgedaan werd, schijnen ze tegenwoordig een wat meer eigen smoelwerk te hebben. Deze lijn werd ingezet op “Death Unlimited”(2004) en wordt later via “Till Death Unites Us”(2006) en nu dus deze nieuwe schijf verder uitgewerkt. Ik ben benieuwd, aangezien ik eigenlijk niet bekend men met materiaal van deze band.

Tot zover ook mijn korte literatuurstudie, op naar de muziek. Als de band oorspronkelijk klonk als een Children of Bodom kloon, is er eigenlijk niet veel veranderd, want de stem van zanger Petri Lindroos klinkt nog steeds als een variant op de stem van Alexi Laiho van Children of Bodom. Muzikaal wordt er wel uit een wat minder extreem vaatje getapt, namelijk dat van de power metal benadering. Breed uitgezette akkoorden, lekkere dikke toetsenlagen, en af en toe een ballad. Af en toe? Nee, op deze CD staan er wel 3. En dat vind ik op 12 nummers net wat teveel van het goede. De beste nummers zijn dan ook de wat meer uptempo songs als “Down” en “We rock”. De titel wordt in dat nummer nog aardig waar gemaakt, maar in de rest van de nummers valt dat wel tegen. Het klinkt allemaal wel aardig, en productioneel gezien klopt het ook allemaal prima door Fredrik Nordström (oa In Flames). Maar de nummers zijn gewoon niet interessant genoeg. Misschien dat zanger Petri Lindroos zich dan in het vervolg ook beter met zijn andere band, Ensiferum kan bezighouden. (Koos van Marle)

60/100

01. My Antichrist
02. Frozen Angel