Nightshade The Beginning of Eradication

Rising Records

Website : Nightshade

Het Franse deathcore gezelschap Nightshade werd in 2005 opgericht en bracht inmiddels twee EP’s uit in eigen beheer. Eerder dit jaar werd de band opgepikt door Rising Records, op 7 november zal het debuutalbum dat de titel ‘The Beginning of Eradication’ heeft meegekregen uitkomen.

Omdat Rising Records ons de laatste tijd bestookt met veel metalcore en deathcore cd’s van mindere kwaliteit stop ik enigszins huiverend het schijfje in mijn cd speler. Als de band na het korte piano intro van start gaat met het brute “Crowning Of An Ugly Princess”. Dat voorzien is van zware, groovy gitaar riffs, vele breaks en twee zangers die elkaar afwisselen met hoge screams en lage grunts kan ik gelukkig concluderen dat het hier om redelijk lompe deathmetal gaat met enige hardcore invloeden gaat. Ook de rest van de songs op het album zijn voorzien van beukende ritmes, rollende riffs en hier en daar de bekende breakdowns uit het metalcore genre. Maar deze worden dan wel veel bruter en lomper uitgevoerd dan bij de vele andere metal en deathcore collega’s. Verdere uitschieters op het album zijn onder meer het slepende “Tapeworms For Breakfast” dat op het einde nog een mooie versnelling kent, of het snelle “Good Night Darling“. Wat verder vooral opvalt zijn de zeer snelle drumpartijen van Maxime G, luister maar eens naar een nummer zoals “Encephale Saturated”. Het enige minpunt is echter dat de elf nummers op het album nog geen dertig minuten klokken en dat de songs op het album nogal op elkaar lijken waardoor deze niet echt blijven hangen. Verder is dit echter een prima debuutalbum en de band heeft dan ook de potentie in huis om de komende jaren nog te groeien.

Nightshade heeft met dit album een prima plaat afgeleverd, liefhebbers van bands zoals All Shall Perish, Suicide Silence of Job For A Cowboy zullen met dit album dan ook prima raad weten. Voor wie de band eens wat beter wil leren kennen kan terecht op de myspace pagina van de band.
01. The Beginning Of Eradication
02. Crowning Of An Ugly Princess
03. Bury In Terror