Nex A Clockwork Heart + Nex (re-release)

Rising Records

Website : Nex

Nex - A Clockwork Heart

Op 26 september zal het Engelse Rising Records het nieuwe album van het uit Huddersfield afkomstige Nex uitbrengen. Nex is het zoveelste bandje uit Engeland door de Britse pers de hemel wordt ingeschreven, gelukkig zijn we hier in Holland een stuk nuchterder en laten we het eerst eens rustig op ons af komen.

Na een kort en rustig intro schiet de band uit de startblokken met het brute “The Revenge”, de song wordt afgewisseld met krachtige brute zang en cleane zangpartijen en kent enkele zeer brute gitaar riffs. Ook het volgende “The Lucky Ones” is voorzien van krachtige gitaarpartijen. Wat echter nog steeds opvalt is zijn de zangpartijen van Ed Dickinson waarbij ik nog steeds aan Faith No More’s Mike Patton moet denken. Opvallendste songs op het album zijn dan onder meer het luchtige “Witch Hunting”, het sterke “Phantoms” waarbij vooral het krachtige drumwerk van Michael Garlick opvalt. Met “Ashes & Embers (More Pieces)” krijgen we dan nog een rustig akoestisch rustpuntje voorgeschoteld waarna de band er met het up-tempo “Before The Storm”weer vol gas tegenaan gaat. Tijdens “We All Went Out To Sea” wordt zanger Ed Dickinson begeleid op piano waarop het album wordt afgesloten met “At Peace”. De dertien songs op deze release zijn ten opzichte van het debuut een stuk steviger, vooral de drums en gitaar riffs zijn een stuk vetter en de band klink dan ook ten opzichte van hun debuut een stuk volwassener.

Nex bewijst met ‘A Clockwork Heart’ de nodige klasse in huis te hebben en zich te onderscheiden van de rest van de metalcore bands door een meer melodieuze richting op te gaan. Na het beluisteren van het album kan ik echter concluderen dat het geluid van de band nog steeds ergens ligt tussen Faith No More en System Of A Down. Het is allemaal niet slecht, zeker niet maar of Nex nu de nieuwe Engelse belofte op het vasteland van Europa gaat worden betwijfel ik.

Track Listing - A Clockwork Heart

01. In Pieces

02. The Revenge

03. The Lucky Ones

04. Tinkerbell

05. Witch Hunting

06. Phantoms

07. Dansylvania

08. Good Evening

09. Ashes & Embers (More Pieces)

10. Before The Storm

11. Behind The Stars

12. We All Went Out To Sea

13. At Peace

Nex – Nex
Verder zal Rising Records ook het uit 2002 stammende debuutalbum ‘Nex’ opnieuw uitbrengen, deze release staat tegelijk gepland met de release van het nieuwe album ‘A Clockwork Heart’.

De songs op dit debuut zijn echter niet zo sterk als op de opvolger ‘A Clockwork Heart’ en ook de productie is nogal vlak waardoor het geheel nogal sober overkomt. Opvallendste tracks zijn onder meer de songs “Tick”, het catchy up-tempo “Friday 13th”. Verder liggen ook de invloeden van Faith No More er wel erg dik bovenop en dan doel ik met name op de zangpartijen van Ed Dickinson zoals goed waarneembaar is tijdens tracks als “The Worm”, “Paper Moon“ en “The Hand That Feed”. Verdere noemenswaardige nummers zijn zoals onder meer het bij vlagen zeer brute “Scissor Suicide”, het funky en groovy “Uncle S.A.M.“ en het snelle aan System of A Down gerelateerde “OMG”. Het album is verder aangevuld met een achttal akoestische tracks van hun eigen materiaal, opvallendste track is daarbij is echter Chris Cornell’s “Cant Change Me”.

Met het dit debuutalbum heeft Nex ondanks de Faith no More en System of A Down invloeden een degelijk album weten af te leveren. De band bewijst dan ook de nodige klasse in huis te hebben, echter als ik moest kiezen tussen beide albums zou ik toch ‘A Clockwork Heart’ aanraden.

Track Listing - Nex
01. Schadenfreude
02. Fading