Nato Kill The Fox To Foil The Plan

Rising Records

Website : Nato

Het lijkt wel of Rising Records er patent op heeft, op 24 oktober komt ‘Kill The Fox To Foil The Plan’ van het Engelse Nato uit, het zoveelste bandje met een gemiddelde leeftijd van nog geen twintig jaar. Het album kwam waarschijnlijk afgelopen jaar al uit want achterop de cover staat het jaartal 2007 gedrukt, echter omdat allen info van de band ontbreekt en ik op zowel de website van de band als ook die van het label niet veel wijzer word laten we het hier maar bij.

Ook dit album staat weer vol met brute metalcore waarvan we de afgelopen maanden er al een aantal voorbij zagen komen van labelgenoten Many Things Untold, Early Grave, Soundshok en Sworn Amongst. Na het gebruikelijke intro opent het album met “The Last Goodbye”, een song met vette gitaar riffs die afgewisseld worden met de welbekende breakdowns en melodieuze loopjes voorzien van vette, beukende drums en brute zangpartijen, die dan weer afgewisseld door de nodige cleane zangstukken. Ook de rest van de songs op deze release bevatten dezelfde ingrediënten, zo ook het nummer “Kill 'em Dead Cowboy” dat inmiddels is verschenen als single, de song bevat naast de agressieve stukken ook voldoende melodie. Verdere uitschieters op het album zijn onder meer de songs “Thorns Without A Halo”, “My Cortina Tragedy” en “Ballroom Dance With Angels and Demons”. De songs van Nato zitten verder ook best redelijk in elkaar maar het ontbreekt de band toch aan krachtige songs die blijven hangen. Nato weet dan ook niet veel toe te voegen aan de lijst met metalcore bandjes die ons de laatste tijd overspoelen.

‘Kill The Fox To Foil The Plan’ is op zich geen slecht album, fans van eerder genoemde bands en acts zoals Mendeed en Bring Me The Horizon kunnen het album dan ook met een gerust gevoel aanschaffen. Ook deze release werd opgenomen door het vaste producers team van Rising Records, te weten Mark Daghorn (One minutes Silence, Cradle of Filth, Raging Speedhorn) en Karl Groom (Dragonforce, Mendeed), op de productie en het geluid van deze release valt verder dan ook niet echt veel op aan te merken.

01. Intro
02. The Last Goodbye
03. Martyr Dying