My Dying Bride An Ode To Woe

Peaceville Records / Suburban

Website : My Dying Bride

Afgelopen 28 april is de nieuwe live cd/dvd van het Engelse My Dying Bride uitgekomen via Peaceville Records, het album heft de titel ‘An Ode to Woe’ en bevat het gehele optreden dat de band gaf op … april 2007 in Paradiso, Amsterdam. De Britse band kent inmiddels een lange geschiedenis, My Dying Bride werd ergens in 1990 opgericht en heeft inmiddels een lange rij albums op haar naam staan. In de jaren '90 van maakte My Dying Bride deel uit van de zogenaamde "Grote Drie" van de Engelse death/doom-metal scene, samen met Paradise Lost en Anathema die gezamenlijk werden gezien als de pioniers van dit genre. Door de jaren heen maakte de band steeds meer gebruik van viool, piano en synthesizer waardoor de song steeds meer epischer en melancholisher werden. De songs van My Dying Bride worden tevens gekenmerkt door romantische, sensuele teksten en een obsessieve aandacht voor atmosferisch detail.

Het laatste studioalbum ‘A Line Of Deathless Kings’ van My Dying Bride is afkomstig uit 2006, het is daarom dus de hoogste tijd voor de band om de fans te verblijden en omdat het nieuwe studio album nog even op zich laat wachten besloot de band het optreden dat afgelopen jaar in het sfeervolle Paradiso op cd en dvd te persen.

Het optreden begint met het van het meest recente album afkomstige “To Remain Tombless”, het geluid is echter nog wat minder tijdens deze song, maar gedurende de show verder gaat wordt het al snel beter. De band weet zich door een gedegen set heen te slaan en brengt ons een uitstekende bloemlezing van My Dying Bride’s oeuvre met daarbij voldoende aandacht voor het wat oudere werk van de band waarbij een hoofdrol is weggelegd voor zanger Aaron Stainthorpe. Zo krijgen we de onder de hits “The Cry Of Mankind”, “Like Gods Of The Sun“, “The Blue Lotus” en “The Snow In My Hand” voorgeschoteld. Van het uit 2006 stammende ‘A Line Of Deathless Kings’ krijgen we verder alleen de song “Thy Raven Wings” te horen, waardoor dit album er maar bekaaid afkomt. Het geluid is verder prima in orde, vooral als de bijgeleverde cd in de juiste stereo installatie wordt afgespeeld is het genieten van de krachtige, intense en melancholische songs die de band ons brengt. De toegiften bestaan uit de nummers “The Dreadfull Hours” en het wat meer up-tempo “The Forever People”. Wat betreft het licht in het sfeervolle Paradiso zit het wel goed, wat mij echter na een tijdje tegen gaat staan is de statische podiumact van de band, de entertainmentwaarde is niet echt hoog, de bandleden staan op hun plaats hun ding te doen en daarmee is alles wel gezegd, de muzikale en emotionele waarde is daarentegen wel erg hoog!

Het enige minpuntje aan deze release is echter het gemis van het bonusmateriaal, geen fotogalerie, behind the scenes opnamen, of ander materiaal. Maar dat is toch slechts om een enkele maal te bekijken en dan nooit meer, hierdoor scoort het album dan ook een ruime voldoende. Verder bevat deze release prachtig artwork, de uitvoering die ik mocht ontvangen bevat een mooi vormgegeven boekwerkje met een harde kaft met daarin zowel cd als ook de dvd, klasse!!

DISC ONE - CD / DISC TWO - DVD

01. To Remain Tombless
02. My Hope, The Destroyer