Motörhead Motörizer

Steamhammer / SPV

Website : Motörhead

Het inmiddels twintigste officiële studioalbum Motörhead album heeft de titel Motörizer meegekregen en is de opvolger van het in 2006 verschenen ‘Kiss of Death’ album. Motörhead bestaat inmiddels meer dan 30 jaar in deze periode bracht de band zoals eerder vermeld twintig studioalbums uit. Daarnaast werden er nog een aantal live albums uitgebracht op zowel lp, cd als dvd. De verzamel albums zijn inmiddels ontelbaar en zo ook het aantal maal dat de band de laatste jaren in ons land te zien was.

Ook dit nieuwe album staat weer vol met herkenbare songs zoals we van Motörhead gewend zijn, aan de formule van stevige rock ‘n’ roll met een vleugje heavy metal is ook dit keer weinig veranderd, de uitspraak “what you see is what you get” is op dit album dan ook duidelijk van toepassing. Opener ‘Runaround Man’ is dan ook zo’n song, voorzien van krachtig gitaarwerk van Phil Campbell en uitstekend drumwerk van Mikkey Dee, de zangpartijen van Lemmy maken het geheel af. Het volgende “Teach You How to Sing the Blues” is een ode aan een oude muzieksoort en “When the Eagle Screams” is dan weer een stevige Rock ‘n roll song zoals we van de band gewend zijn. De vierde song op het album ‘Rock Out” is een korte snelle uptempo song voorzien van krachtige drumpartijen van Mikkey Dee. De song ligt een beetje in de lijn van songs zoals “Overkill” en “Iron Fist”, verder bevat de tekst van deze song enkele grappige fragmenten zoals “Rock out, rock out, with your cock out”. Het volgende “One Short Life” is voorzien van behoorlijk was blues invloeden en verder heerlijk sleazy. “Buried Alive” is weer een up-tempo rocker, een song die ook opvalt is “English Rose”. Deze song is voorzien van een heerlijk rock'n'roll gevoel en ligt een beetje in het straatje van “Overnight Sensation”. De volgende song “Back on the Chain” heeft een heerlijke groove en “Heroes” is dan weer een krachtige mid-tempo stamper. Tegen het einde vinden we dan nog de song “Time Is Right”, dit nummer heeft wel wat weg van “Going to Brazil”. Het album wordt vervolgens afgesloten met de bluesrocker “The Thousand Names of God” die naar meer smaakt.

Met “Motörizer” heeft de band een degelijk album afgeleverd zoals de laatste jaren al eigenlijk het geval is. Wat betreft originaliteit bieden de elf songs op deze release echter geen verassingen maar de fans van de band hebben hier opnieuw een zeer degelijk album om de komende twee jaar mee door te komen en wat willen we dan nog meer. Natuurlijk staan er ook geen klassiekers op het album zoals “Killed By Death”, “Overkill” of “Ace Of Spades”, maar met een album als deze op zak kan de band nog met gemak de concurrentie aan.

Het album werd opgenomen in de studio van Foo Fighters voorman Dave Grohl's, Studio 606 in Northridge, Californie onder leiding van producer Cameron Webb die ook voor de twee voorgangers verantwoordelijk was. ‘Motörizer’ zal op 1 september via Steamhammer / SPV verschijnen en zal uitkomen op vinyl en als een gelimiteerde digipack. Verder zal de band op 24 november te zien zijn in de Tilburgse 013 waarde band enkele nieuwe songs aan het publiek zal presenteren.

01. Runaround Man
02. Teach You How to Sing the Blues
03. When the Eagle Screams