Morning Moments of Truth

Snakebite Records

Website : Morning

Het Nederlandse Morning wordt in het begeleidend schrijven eenvoudig als "female fronted metal' neergezet. En hoewel deze omschrijving natuurlijk wel klopt doet het de band geen eer aan. Want ook al hebben we in ons landje redelijk wat degelijke bands die aan deze omschrijving voldoen, zeker op internationaal niveau zijn er tientallen twijfelachtige bands die heel wat minder kwaliteit voortbrengen. Geen voorspelbare gothic met drakerige zang echter in het geval van Morning, maar stevige metalriffs, post-rock tempowisselingen, de nodige bombast en een zangeres met een stevige en soepele rock-stem.

Morning werd alweer in 2000 opgericht door zangeres Saskia en drummer Mauro Pi. Broertjes Pol (basgitaar) en Stijn Bannier (synthesizer) werden toegevoegd en in 2002 kwam er aanvulling door gitaristen Martijn Brauwers en Bas Rensen. Er werden een drietal demo's uitgebracht en er werd opgetreden met diverse grote namen. In 2005 kwam via Black Lotus het officiële debuutalbum Hour of Joy uit en afgelopen september dus via Snakebite Records het vervolg 'Moments of Truth', waarna drummer Mauro Pi de band verlaat en vervangen wordt door Jim van de Kerkhof.

Direct bij opener 'Fading vs. Waiting' valt het op dat de band een stevig geluid produceert: geen ellenlang bombastisch intro maar direct een stevige riff, krachtige zang en stevig ritmewerk. Vooral het refrein knalt wat tempo betreft lekker de speakers uit terwijl de coupletten wat meer melodie kennen. Ook door de tempowisselingen doet het nu en dan zelfs wat prog-rock aan. Ook het volgende 'Killing Truth' is een stevig nummer al hebben de gitaren hier wat meer tegenspel van de toetsen en doet het nog wat progressiever aan. Ook 'Black Roses' kent weer een stevig ritme met de nodige breaks en prima gitaarwerk en zanglijnen die zich heel snel in je hoofd nestelen: Het valt me hier ook op hoe snel de stem van Saskia van Heugten in het geheel past: misschien niet heel erg uniek qua geluid maar wel met redelijk wat variatie en voldoende power om te overtuigen, en bovendien luistert het geheel erg prettig weg. Op 'Death of Hearts' krijgt de synthesizer van Stijn Bannier wel een hele grote hoofdrol. Zeker niet slecht maar het geluid is wel heel erg typisch en vraagt wel even lichte gewenning. Gelukkig ook hier weer stevige gitaren en de zang van Saskia die me steeds beter gaat bevallen. Met een gemiddelde van 4 minuten zijn de songs ook nog eens kort en krachtig te noemen en vervalt men niet in oeverloos gepiel om het progressieve karakter te benadrukken.

'Let's Escape' kent ook weer een prima balans tussen stevig uptempo werk en wat tragere atmosferische gitaarriffs. Het moge inmiddels duidelijk zijn dat ook de muzikanten hun instrumenten prima beheersen. In 'My Shadow's Meal' heeft men waarschijnlijk geprobeerd wat meer sfeer te creëren en ik vind persoonlijk de wat ingehouden meer klassieke zanglijnen van Saskia hier niet echt overtuigen: het boet wat in aan kracht en ik hoor haar toch liever met een wat opener geluid. Maar goed smaken verschillen en ik kan de poging tot variatie in haar zangstem best waarderen: bovendien maakt het gitaarspel halverwege dit nummer wel weer een hoop goed. Op 'Ever Unfolding Secret' gaat het tempo even wat verder naar beneden, al wordt het gelukkig nergens echt een "cheesy" ballad en zorgt een stevig instrumentaal tussenstuk en een mooi slot weer voor die kenmerkende afwisseling. 'Disorder' en 'A Burden' zijn wat meer standaard recht-toe-recht-aan rocksongs, niet slecht maar in vergelijking ook niet echt heel spannend. Gelukkig krijgen we op 'My Gift in Deep Red' weer wat meer afwisseling te horen, onder andere door de praatzang van Saskia en snelle stukken drumwerk. 'Tortured' is ook weer een prima song: sterke openingsriff, prima melodie en mooi gemixte zang. 'Blow' is een nummer wat wel weer enige gewenning vergt: riffs zijn sterk maar de combinatie van synths, breaks en zang in het refrein valt bij mij persoonlijk niet erg lekker. Maar smaken verschillen natuurlijk en het is vooral een gevoelskwestie, echt uitleggen kan ik het niet. Afsluiter 'Shaping Time' ligt me gelukkig weer wat beter; vooral de ritmische drums en gitaren en de uithalen van Saskia vatten de kracht van dit album nog even prima samen.

Al met al moet ik concluderen dat ik persoonlijk erg vrolijk van dit tweede album van deze band ben geworden: Heerlijke stevige muziek door muzikanten die hun instrument prima beheersen, een uitstekende zangeres met aangenaam stemgeluid, voldoende kracht, variatie én gevoel. Het album kent de nodige muzikale afwisseling zonder in geneuzel te vallen en bovendien is het merendeel prima songmateriaal. Bovendien heeft men aan de hand van producer Gail Liebling (oa Symphony X) ook qua geluid een prima resultaat neer weten te zetten. Ik kan nog wel aanmerken dat het nog niet de volwassenheid heeft die sommige bands in dit genre ten toon spreiden en dat een aantal songs op dit album nog wat bijgeschaafd hadden kunnen worden. Toch durf ik zondermeer te stellen dat het ruim boven de grote middenmaat uitsteekt en we er weer een prima Nederlands product voor de toekomst bij hebben. (Ben Holster)

01. Fading vs. Waiting
02. Killing Truth
03. Black Roses