Moonspell Night Eternal

Steamhammer / SPV

Website : Moonspell

Het Portugese Moonspell behoeft geen introductie meer, en dat de band het afgelopen jaar niet heeft stilgezeten blijkt wel uit het feit dat nog niet zo lang geleden ‘Under Satanae’ uitkwam met hierop een aantal opnieuw opgenomen songs afkomstig van de eerste twee EP’s van de band getiteld 'Under The Moonspell' en 'Anno Satanae'. Nu, net een half jaar later ligt het nieuwe album ‘Night Eternal’ inmiddels in de schappen en is daarmee alweer de achtste langspeler van de band.

De band opereert met dit album opnieuw in de duistere gothic en black metal hoek. Zo zijn de eerste twee songs ‘At Tragic Heights’ en titelnummer ‘Night Eternal’ behoorlijk zware, agressieve en duistere blackmetal songs, de riffs zijn krachtig en ook het drumwerk is uitstekend. Verder zijn beide songs voorzien van sferische elementen, uitstekende gitaar solo’s, duistere intro’s en vrouwelijke koorzang, waardoor het geheel in het straatje van een band zoals Dimmu Borgir komt te liggen. Tijdens het volgende “Shadow Sun” lijkt de band in eerste instantie wat gas terug te nemen, maar al snel gaat de song over in een krachtige duistere track vol met passie en voldoende sfeer zoals we inmiddels van de band gewend zijn. Tijdens het nummer “Scorpion Flower” wordt zanger Fernando bijgestaan door niemand minder dan Anneke van Giersbergen (ex-The Gathering), de song biedt met de toevoeging van Anneke behoorlijk wat afwisseling, Fernando’s stem lijkt tijdens deze song zelf hier en daar wel wat op die van Peter Steele van Type O Negative, deze song is dan ook terecht tot eerste single gekozen, klasse! “Moon In Mercury” is dan weer een heerlijke beuker, ook de volgende song “Hers Is The Twilight“ ligt in hetzelfde straatje waarbij rustige, melancholische passages worden afgewisseld met harde, agressieve stukken, strakke riffs en prachtig gitaarwerk. Het nummer “Dreamless (Lucifer And Lilith)” is dan een rustige slepende song, waarna het volgende “Spring Of Rage” behoorlijk stevig van start gaat met een sterke up-tempo metalriff, de song ligt goed in het gehoor en vooral de strakke drumpartijen staan erg goed in de mix waardoor de song op de juiste momenten echt uit je speakers blaast. Het album wordt afgesloten met het “First Light”, het nummer begint met een kort intro, waarna al snel de gitaren invallen, de dreigende fluisterzang, de sferische keyboards en de bombastische vrouwenzang doen de song wel wat aan het oudere werk van Moonspell denken ten tijde van het ’Irreligious’ album.

Met ‘Night Eternal‘ heeft Moonspell opnieuw een zeer sterk, afwissend en degelijk album opgenomen, het geluid is verder prima in orde, alle instrumenten staan in de juiste verhouding in de mix, maar hoe kan dit ook anders met een producer als Tue Madsen. Het album zal vanaf 19 mei te koop zijn als normale CD en tevens als limited edition digipak (incl. 3 bonustracks, een DVD van Moonspell live at Wacken 2007 en een sticker). Verder zal de band op 27 juni te zien op Graspop in Dessel en een maand later op 26 juli zal de band te zien zijn op de Zwarte Cross.

01. At Tragic Heights
02. Night Eternal
03. Shadow Sun