Mogul Build Me A Hunchback

Buzzville Records / Suburban

Website : Mogul

Op 14 november is het debuut album ‘Build Me A Hunchback’ van het Belgische Mogul uitgekomen via Buzzville Records. De band wordt 2001 in Waregem opgericht onder de naam “A last fine Day” maar deze werd al snel veranderd in “Mogul” (naar Project Mogul: de militaire codenaam voor een onderzoeksproject naar buitenaardse wezens). In februari 2006 brengt Mogul in eigen beheer een eerste EP uit waarop het geluid van de band duidelijk word gemaakt, krachtige rock voorzien van catchy melodieën. Mogul wordt sindsdien omschreven als de nieuwste stoner rock sensatie, wat betreft het geluid van de band ligt dat ergens tussen Unida, Hermano, Monster Magnet en Kyuss in. Het album werd opgenomen in de Rehearsal Room Studio's onder leiding van Koen Vanhee die ook het album mixte en produceerde. Verder heeft de band inmiddels drie maal de Studio Brussel ‘Stubru Demopoll’- award op haar naam mogen schrijven.

Het album opent met het “Sick & Tired”, een midtempo rocksong voorzien van enkele krachtige riffs en degelijk drumwerk. Het volgende “Return The Blues” klink zoals de titel al doet vermoeden nogal bluesy, op zich niet verkeerd op sommige momenten weet de song ook behoorlijk te rocken. Een nummers als “Low Tide” opent dan weer met een degelijk basritme, waarna zanger Sam Dufoor invalt en de song zich ontpopt tot stevige rocksong. Ook de rest van de song liggen in hetzelfde straatje van de midtempo stonerrock en het album klinkt verder best ok en ondanks dat het genre inmiddels behoorlijk is uitgemolken heeft Mogul een aantal songs weten te schrijven die behoorlijk rocken. Luister maar eens naar nummers zoals het redelijk up-tempo “Hold On” of een nummer zoals het stevige “Side Kick”dat mij behoorlijk kan bekoren.

Wat betreft de productie, daar had mijn inziens meer ingezeten want het geluid is net wat minder dan eerder genoemde bands. Al met al levert Mogul voor de liefhebber van het stonerrock genre een degelijk album af. Voor wie nog niet overtuigd is van de klasse van de band kan terecht op de myspace pagina van de band.

01. Sick & Tired
02. Return The Blues
03. Narrow Shoes