Mind Gone Blind Liars And Preachers

Rising Records

Website : Mind Gone Blind

Rising Records zal op7 november het debuutalbum ‘Liars And Preachers’ van het Schotse Mind Gone Blind uitbrengen. De band bestaat uit Gary Moyes (Vocals), Shane Younie (Guitar), Michael Forrest (Bass) and Rob Hendry (Drums) en bracht inmiddels enkele EP’s en demo’s in eigen beheer. De band is verder duidelijk beïnvloed door jaren zeventig hardrock van bands zoals ZZ Top en Nazareth gemixt met enkele meer modernere invloeden uit de jaren negentig van bands zoals Soundgarden en Alice in Chains.

Wanneer ik de uit de verpakking haal doet de cover mij aan een gothic metal band denken, echter niets is minder waar want het album opent met “Say You Will” wat mij een beetje aan Black Sabbath doet denken. Echter wat mij opvalt is dat de zangpartijen me wat aan Sound Garden’s Chris Cornell doen denken. Het album gaat vervolgens verder met het wat modernere “Fragile” voorzien van een degelijke gitaarsound, gierende gitaarsolo’s en een vette groove. Ook de volgende songs liggen in hetzelfde straatje, met opvallendste detail de zangpartijen van Gary Moyes zoals tijdens het ingetogen, bijna melancholische “Somebody Else” of het groovy titelnummer waarbij het beginstuk van de song me wat aan Tool doet denken. “Getting Back” is dan weer een heerlijke bluesy up-tempo rock song die in straatje ligt van een band zoals ZZ Top. Het als het volgende “Chains“ is dan opnieuw weer wat moderner qua structuur. Verdere uitschieters zijn dan nog de songs “Die & Start Again”, een nummer dat voorzien is van een zeer sterk refrein en het heavy, up-tempo “Convicted”, klasse. Het album wordt afgesloten door het zware, groovy “Just”, de zangpartijen vallen hierbij wat tegen maar het refrein is dan weer heel pakkend.

Het album werd geproduceerd door Mark Daghorn, waar verder niet veel op aan te merken valt. Fans van eerder genoemde bands en van retro-rock zoals ook Wolfmother, The Answer en The Black Crowes maken kunnen dit album dan ook met een gerust gevoel aanschaffen.

Track List:
01. Say You Will
02. Fragile