Metalium Incubus – "Chapter Seven"

Massacre Records

Website : Metalium

Metalium is inmiddels een vaste waarde in het Europese powermetal genre, de band bestaat immers al zo’n tien jaar en de band heeft inmiddels al zeven albums, 2 DVD’s, een live EP en een stripboek op hun naam staan. De band boekte in 1999 met het debuut ‘Millennium Metal – Chapter One’ meteen een groot succes, imiddels is de band bij deel zeven aanbeland die afgelopen week op 2 februari is uitgekomen. Het nieuwe album werd geproduceerd door bassist Lars Ratz. Volgens het bijgeleverde promo verhaaltje bevat ook dit nieuwe schijfje weer alle elementen die een gedegen powermetal album behoort te bevatten zoals de uptempo headbanger, de midtempo hymns, de virtuoze lange uitgesponnen tracks en de balladesque momenten terug op het album.

Het album opent met het sferische, ietwat bombastisch intro “Trust”, die vervolgens naadloos overgaat in het eerste nummer “Resurrection”. Tijdens het derde nummer “Gates” komt de band pas echt lekker op gang, een uptempo ouderwets klinkend powermetal nummer met zeer prettig gitaarwerk en een catchy refrein. Hetzelfde geld eigenlijk ook voor de song “Take Me Higher”. Evenals het voorgaande uit 2007 stammende album ‘Nothing To Undo’ behandelt ook ‘Incubus’ over serieuze onderwerpen, waaronder de relatie tussen de kerk en het zogenaamde “kwaad”. Tijdens het titelnummer “Incubus” heeft de band volgens eigen zeggen zelfs citaten gebruikt uit echte exorcisme rituelen. Deze ruim acht minuten durende song kent enkel sfeervolle, epische passages maar wat mij betreft duurt het nummer gewoon te lang. Het is in de powermetal divisie natuurlijk ook niet makkelijk om fris en origineel te blijven klinken en dat is tijdens een aantal song goed terug te horen, bijvoorbeeld tijdens het nummer “Never Die”. Verder staan er natuurlijk niet echt slechte nummers op dit album, daarvoor heeft de band teveel ervaring, maar ik heb echter toch wel wat moeite met de overdreven vocale capriolen van zanger Henning Basse tijdens het nummer “At Armageddon” Verder zij er natuurlijk nog de onvervalste metalgeluiden waarneembaar, luister maar eens naar het stevige en afsluitende “Hellfire”.

Ook op album nummer zeven ‘Incubus’ heeft de band weer een aantal zeer gedegen songs weten neer te zetten met pakkende en bij vlagen zeer technische gitaarsolo. Het geheel word verder prima aangevuld en gedragen door de bass en drumpartijen, wat ik echter al zei, de zangkwaliteiten van Henning zijn soms wat minder, echter de heavy en power metal gaan absoluut hand in hand op dit album.

Verder zal het album tevens als speciale limited Digipack editie verschijnen en werd het artwork verzorgd door Katja Piolka (Primal Fear, Leaves Eyes). Op de MySpace pagina van de band kun je alvast het nummer “Resurrection” beluisteren. (Martina Schouten)

01. Trust (Intro)
02. Resurrection
03. Gates