Mercenary Architect Of Lies

Website : Mercenary

Het nieuwe album van het Deense Mercenary zal op 21 maart aanstaande uitkomen via Century Media Records, het inmiddels zesde album heeft de titel ‘Architect Of Lies’ meegekregen en is de opvolger van het in 2006 uitgebrachte ‘The Hours That Remain’. Enkele weken voor de opnames van ‘The Hours That Remain’ werd bekend gemaakt dat toenmalige bassist en grunter Kral de band zou verlaten, René Pedersen heeft inmiddels zijn plaats ingenomen. Hierdoor waren de grunts op de voorganger bijna verdwenen, echtyer met de komst van René bevindt de band zich weer op de oude weg.

Het nieuwe album opent met de song “New Desire”, na een kort sferisch keyboard intro vallen de gitaren en drums in en gaat de song op mid-tempo door. De zangpartijen van Mikkel zien hier en daar wat catchy en bevatten veel melodie. De song zit qua zang dan ook een beetje tegen de powermetal aan, echter de solo partijen van beide gitaristen Jacob Mølbjerg en Martin Buus en de stuwende drumpartijen maken het geheel af. Tijdens het volgende “Bloodsong” gaat het er al heel wat ruiger aan toe, een deel van de zangpartijen wordt dan ook verzorgd door bassist René Pedersen waardoor de zang wat meer de metalcore kant opgaat. “Embrace The Nothing” begint dan weer wat rustiger met cleane zangpartijen van Mikkel, maar gaat al snel over heerlijk tempo. Het hierop volgende “This Black And Endless Never” is dan weer wat meer up-tempo, vooral de klasse van drummer Mike Park is hier goed hoorbaar, verder is er een tevens een hoofdrol weggelegd voor zanger Mikkel. Ook de rest van de songs ligt in hetzelfde straatje, “Isolation (The Loneliness in December)” is opnieuw een stuwende, krachtige mid-tempo song, het up-tempo “The Endless Fall“ is dan weer wat bruter dan de rest, mede door de zware zangpartijen van bassist Pedersen. Ook het volgende “Black And Hollow” bezit de juiste melodie, mede verantwoordelijke hiervan is toetsenist Morten Sandager die tevens de achtergrond zangpartijen voor zijn rekening nam. “Execution Style” is opnieuw een heerlijke up-tempo beuker, met brute zang van René en de afwisselende melodieuze zangpartijen van Mikkel, de gitaren hakken er heerlijk in en ook het drumwerk is prima in orde. Ook “I Am Lies“ leunt erg op de drum en keyboard partijen, de stevige riffs en de zang maken het geheel echter af, als na de laatste tonen van “Public Failure Number One” het album na zo’n vijftig minuten op zijn einde loopt druk ik snel de “play” knop nog eens in om het album nog een aantal keer te beluisteren.

‘Architect Of Lies’ ligt geheel in de lijn der verwachting, het album is wat minder clean dan voorganger ‘The Hours That Remain’ waarop grunter Kral gemist werd, echter de songs zijn van uitstekende kwaliteit en de band bewijst dan ook zonder de heer Kral prima songs te kunnen schrijven en met bassist René Pedersen heeft de band een prima opvolger. Het is verder ook de individuele klasse van alle bandleden die het album tot een ware klassieker maken, fans van het voorgaande werk kunnen het album overigens met en gerust gevoel aanschaffen. De productie lag opnieuw in handen van producer Jacob Hansen (Communic, Maroon, Hatesphere), die het album van een zeer helder en fris geluid heeft voorzien.

Het artwork werd verzorgd door Niklas Sundin (Arch Enemy, Dark Tranquillity) en het album zal in twee versies worden uitgebracht, een in de normale uitvoering en een als speciale limited editie me een extra bonus nummer “Death Connection”, een bonus DVD met daarop live opnamen van het Duitse Bang Your Head festival en het Summer Nights festival, een studio report en de promotieclip voor de song “My World Is Ending”. Verder zal de band in april door Europa toeren in het voorprogramma van het Amerikaanse Death Angel, zo zal het package onder andere te zien zijn in de Rotterdamse Baroeg, in Tivoli te Utrecht en in het Eindhovense Dynamo.

Op de myspace pagina van de band is alvast een voorproefje te beluisteren in de vorm van het nummer “Embrace The Nothing”.

01. New Desire
02. Bloodsong