Mendeed From Shadows Came Darkness + Positive Metal Attitude

Rising Records

Website : Mendeed

Mendeed - From Shadows Came Darkness

In 2002 bracht het Schotse Mendeed hun debuut album, de EP ‘Killing Something Beautiful’ uit in eigen beheer gevolgd door de EP ‘As We Rise’ in 2003 waarop de band werd getekend door het Engelse Rising Records. Op deze twee eerste EP’s lag het geluid in de nu-metal hoek, maar met het uitbrengen van ‘From Shadows Came Darkness’ liet de band een meer agressief metalcore geluid horen, de productie van dit album lag in handen van Mark Daghorn. Vier jaar na het uitbrengen van het debuut zal Rising Records het uit 2004 stammende album ‘From Shadows Came Darkness ‘opnieuw uitbrengen. Deze release staat gepland voor 24 oktober en zal samenvallen met de re-release van het uit 2006 stammende ‘Positve Metal Attitude’. Ik zet echter de nodige vraagtekens bij beide releases want na het uitbrengen van het uitstekende ‘The Dead Live by Love’ in 2007 is de band door interne problemen met de manager van de band ontbonden.

Het album opent met een kort piano intro dat de titel “Hope Lies In the Heart Of Even the Darkest Soul” heeft meegekregen waarna de band uit de startblokken schiet met het up-tempo “Act of Sorrow”. De songs op deze EP bevatten snelle drumpartijen, krachtige riffs en enkele uitstekende solo’s, het geheel ligt verder een beetje tussen de thrash en melodische death metal in. Wat betreft deze zang betreft het jammer genoeg een typisch melodic death / metalcore stijl, agressieve stukken worden volgens het standaard patroon afgewisseld met cleane vocals, het enige lichtpuntje is eigenlijk de inbreng van zangeres Sara Jane tijdens een aantal songs.

Al met al is dit nog een leuke aanwinst voor je verzameling mocht je deze release nog niet in je bezit hebben, de verdere toegevoegde waarde is echter nul en wat dat betreft is het wel jammer en had Rising Records beter wat extra songs, of niet eerder uitgebracht materiaal op het album kunnen plaatsen.

01. Hope Lies In the Heart Of Even the Darkest Soul
02. Act of Sorrow
03. Blood Laced Tears
04. Ignite the Flames
05. Fatal Poison Whisper
06. Perpetual Sin
07. Glory Be Thy Name

Mendeed - Positive Metal Attitude

Het tweede schijfje dat Rising Records van Mendeed op 24 oktober zal uitbrengen is de re-release van het uit 2006 stammende album ‘ Positve Metal Attitude’. Op deze release vinden we een viertal die werden opgenomen tijdens de BBC sessies in Maida Vale en wordt het album aangevuld met een zestal tracks die diversen B kantjes van eerdere singles sierden. Ook deze tweede schijf bevat een aantal songs met degelijke metalcore voorzien van de nodige thrash en death metal invloeden, als je goed luistert hoor je duidelijk de potentie die de band heeft zoals later zou blijken op het uit 2007 stammende ‘The Dead Live By Love’, het laatste wapenfeit van de band.

Deze release is voor de fan van Mendeed een stuk interessanter dan de re-release van het ‘From Shadows Came Darkness’ omdat het origineel van deze release alleen als speciale limited tour edition verkrijgbaar was, maar als Rising Records het echt goed had willen doen hadden ze beide albums op een cd geperst.

Tracklist :
01. Poisoned Hearts
02. The Reaper Waits