Mencea Dark Matter Energy Noir

Indie Recordings

Website : Mencea

Het album ‘Dark Matter Energy Noir’ van het uit Athene afkomstige Mencea zal op 3 november via Indie Recordings uitkomen. De band werd begin 2004 opgericht, de band had enige tijd nodig om de juiste formule te vinden maar na enkele jaren van experimenteren heeft Mencea het juiste geluid weten te vinden.

Tijdens opener “The Passing” wordt het meteen duidelijk, de band maakt stevige deathmetal voorzien van vele tempowisselingen, sterke riffs en ingenieus gitaarwerk. Ook de grunts van zanger Andresa zijn prima te verdragen, en zo nu en dan klinkt deze wel zoals Mikael Akerfeldt (Opeth). Ondanks dat de band hier en daar wel wat afgekeken heeft bij bands als Meshuggah, Gojira, Dark Tranquility en het oudere werk van Opeth maar weet Mencea toch te overtuigen en een degelijke sound neer te zetten. Ik moet dan ook toegeven dat Mencea niet veel voor eerder genoemde band onder doet. Ook de rest van de songs die volgen bevatten dezelfde ingrediënten, de harde en agressieve riffs worden afgewisseld met melodieuze loopjes en atmosferische passages met hier en daar een subtiel keyboard riedeltje tussendoor. Het geheel kent tevens een behoorlijke groove en de Zweedse Gothenburg sound ligt er nogal dik bovenop ondanks dat de band uit Griekenland komt, luister maar een naar een sterk track zoals “The Holy Cast” of het door Opeth beďnvloede “Deep In The Under”. Het album wordt afgesloten door het negen minuten durende “When Strife And Greet Collide”, een prima song waar zo nu en dan de Meshuggah invloeden duidelijk boven komen drijven, klasse.

Het album werd opgenomen in de 210 Studios te Berlijn, Stamos Koliousis en Vangelis Labrakis namen de productie staken voor hun rekening en het album werd gemixt Daniel Bergstrand (o.a. Meshuggah, In Flames, Soilwork, SYL), hierop valt dan ook weinig aan te merken. Vervolgens werd het album nog eens gemasterd door niemand minder dan George Marino (Metallica, Iron Maiden, AC/DC, etc) in de Sterling Sound Studios in New York. Het geluid is dan ook moddervet, glashelder en fris en alle instrumenten zijn duidelijk te horen, ‘Dark Matter Energy Noir’ klinkt dan ook als een spreekwoordelijke klok. Verder zal het album een extra DVD bevatten met daarop een complete show van de band, opgenomen in de Berlijnse club K17 tijdnes de Popcom enkele weken geleden.

01. The Passing
02. Ardad
03. Forbidden