Martyrs Shrine Martyrs Shrine

Soundmass / Music By Mail

Website : Martyrs Shrine

Mortification... Excuses, ik bedoel Martyrs Shrine is een band uit Australi die pas sinds 2005 bestaat en nu hun album gerereleased ziet worden door Soundmass. Het album was in origine door Adam Calaitzis opgenomen en gemixed in 2007, en nu in July heruitgegeven. Dat ik echter Mortification roep is niet vreemd. Zowel drummer Mike Forsberg (die naast de drums ook de vocalen doet) en gitarist/bassist Michael Carlisle waren ooit onderdeel van de machtige christelijke death/thrashmachine 'from the land down under'. Na de split zijn de heren nog actief geweest in andere projecten, en besloten toen om samen een bandje op te richten met als gemeende deler de liefde voor extreme muziek.

Kennelijk kroop het bloed bij de heren nog steeds richting de death metal en vandaar dat dit ook de overheersende gedachte is bij dit album. Natuurlijk heeft het geluid van de heren kenmerken van hun moederband Mortification, maar ook de Bolt Thrower elementen komen terug, alsmede een vergelijking met Massacre mensen moeilijk kan ontgaan. Opener 'The Final Devastation of the Terrorthrone' moet nog even op gang komen maar gaat al snel over in een groovende galop. 'For A Burning Eternity' is dan weer wat langzamer om daarna gecompenseerd te worden door 'Butchered Planet'. Hierop zijn de gastvocalen te horen van de heer Baz Bardoe van Sunsaria, een ambient/psychedelic/dub artiest. Op 'Amongst The Putrid' komen we zelfs up-tempo blasts tegen om het nummer vorm te geven. De rest van de nummers volgen hetzelfde pad als een kruisbestuiving tussen bovengenoemde bands en tempo-wisselingen. Doordat alle nummers vrij lang zijn (de schijf klokt zelf op 51:20) zitten er in de nummers zelf meerde wisselingen in tempo. Hierdoor verveelt een nummer niet al na drie minuten, en is het de lange zit wel waard. 'Valley of Darkness' is een van de beste nummers op plaat. Na een spookachtige riff en beginnende drumpartij slaat het nummer om naar een heerlijke polka-beat en grommende gitaren. Uiteraard wisselt het tempo nog in het nummer. Het titelnummer hakt er genadeloos in, om uiteindelijk te evolueren in een mid-tempo, double-bass gedreven nummer. De nummers 'Superstition' en 'Apparition' zijn weer meer op de old school leest gestoeld maar vooral 'Apparation' klinkt wat moderner door de normale zang van Mike Forsberg die af en toe in het nummer terugkomt.

De teksten hebben ook nog een Mortification-tikje meegekregen omdat veel verhaald over het afkeren van het kwaad. Maar ook heeft de band aandacht besteed aan de problemen die er zijn rondom milieuvraagstukken (Butchered Planet) en de problemen met staten en hun inwoners (Valley of Darkness). Dat sommige teksten duidelijk zijn gericht op het bereiken van het licht in tegenstelling tot de duisternis mag geen probleem zijn. Deze band is het waard om gehoord te worden want de prettige mix van (old school) death metal die ze ten gehore brengt vraagt om meer. (Thomas van Golen)

01. The Final Devastation of the Terrorthrone
02. For a Burning Eternity
03. Butchered Planet