Marty Friedman Exhibit A - Live in Europe

Mascot Records

Website : Marty Friedman

Marty Friedman behoeft volgens mij weinig introductie maar voor degene die niet weet wie deze gitarist is allereerst een fikse reprimande gevolgd door wat informatie. Marty Friedman kreeg in de jaren ’80 voor het eerst echt naamsbekendheid als wederhelft van Jason Becker in de band Cacophony. Dit was geen gewone band maar een echte shred-band. Een genot voor gitaarpielers en de schrik van menig persoon die niet zo van gitaarloopjes hield. Na Cacophony stort hij zich op een succesvolle solo-carriere. Op bijna ieder album laat hij een andere kant van zich zien en vooral horen: new-age, klasiek, rock en beukende metal, het behoort allemaal tot zijn oeuvre. Ook maakt hij een tijd deel uit van Megadeth en is onder andere te horen op de klassiekers Rest In Peace en Countdown To Extinction. Na verloop van tijd houdt hij het voor gezien in de band van MegaDave maar hij stopt gelukkig niet met gitaar spelen. Sterker nog: Hij is tegenwoordig produktiever dan ooit. Vorig jaar besloot hij voor het eerst een reeks solo optredens te geven in Europa. Van deze tour is een registratie gemaakt en hoe dat klonk is te horen op dit live dokument: Exhibit A Live In Europe.

Het album opent met een gedeelte van Theme From Namida (Tears) om vervolgens over te gaan in de beukende openingstrack Elixir van zijn laatste album Loudspeaker. Dat album en het album Music For Speeding bezetten een groot gedeelte van de gespeelde setlist. Van het album Loudspeaker zijn dat naast het net genoemde Elixir: Street Demon, Stigmata/Addiction en Paradise Express. Van Music For Speeding zijn dat de songs: Gimme A Dose, It’s The Unreal Thing, Fuel Injection Stingray, Ripped en Cheer Girl Rampage. Stuk voor stuk uitgevoerd op top niveau. Van het Cacophony tijdperk wordt niets gespeeld en ook van zijn eerdere solo albums wordt maar weinig gespeeld. Op zich is dat niet erg want de setlist is er één om je vingers bij af te likken, maar zo vaak komt deze man niet naar Europa dus een klein beetje meer oud werk had leuk geweest. Het is zeker niet zo dat deze stukken onuitvoerbaar zijn want met een begeleidingsband bestaande uit Chris Catero, Roy Jarzombek en Jeremy Colson is alles mogelijk. Catero vervult samen met Colson de stuwende taak waarbij Colson ontzettend veel pit toevoegt aan het totaal geluid. Wat een drummer! Jarzombek weet tot in detail de tweede partij te reproduceren inclusief alle kleine bends en vibrato dingetjes. Zij zorgen er ook mede voor dat Marty Friedman zich als een vis in het water voelt. Het spelplezier is te horen in iedere noot die voorbij komt.

Persoonlijk hoogtepunten zijn Thunder March en het erop volgende Ballad Of The Barbie Bandits. Dit zijn beide wat rustigere songs en hier weet hij me van top tot teen te raken. Zijn spel is fabuleus en zijn gevoel en timing komen hier volledig tot hun recht. Daarmee zeg ik niet dat de rest er niet toe doet maar zijn bizarre manier om mooie melodielijnen te spelen komt hier volledig tot uiting. Het album sluit af met een zingende versie van de Elvis klassieker Hound Dog. De Europese liefhebber kan nu ook zijn hart ophalen met dit voortreffelijke live document. Dit album is namelijk al enige tijd te verkrijgen in Japan. Hulde dus aan Mascot voor het als nog uitbrengen van een officiële Europese release De Europese versie verschilt niet van de Japanse qua tracklist dus we kunnen knaken besparen. In Japan is ook een live DVD verschenen met de titel Exhibit B Live In Japan. Misschien hebben we geluk en wordt deze ook nog eens via Mascot Records uitgebracht? Hopelijk laat een volgende Europese Marty Friedman tour wat minder lang op zich wachten en maakt hij snel weer de oversteek van Japan naar Europa: een nieuw album is al in de maak dus reden genoeg. (Jaco Dekker)

01. Theme From Namida (Tears)
02. Elixir
03. Anvils (Celluloid Revenge Ending)