Magnum Wings of Heaven Live

Steamhammer / SPV

Website : Magnum

De Engelse progressieve hardrockband Magnum debuteert in 1978 en is misschien wel het schoolvoorbeeld van een band die het maar niet wilde lukken door te breken in Amerika. Mede daarom hebben ze vooral in Europa een vrij brede schare fans, maar haalde ze wereldwijd niet die verkoopcijfers die vergelijkbare bands uit die tijd wel haalden. Het album Wings of Heaven uit 1988 was commercieel gezien het meest succesvol. Om het 20-jarig jubileum van dat album te vieren werd besloten tijdens een tweetal concerten het album in zijn geheel te spelen en daar opnamen van te maken. Natuurlijk werden ook diverse andere klassieke en meer recente Magnum nummers gespeeld, en zo vinden we in totaal 19 tracks op dit live dubbelalbum.

CD 1 bevat een diversiteit aan tracks van zo ongeveer de hele bestaanperiode van de band. Men opent met “When We Were Younger” van het meest recente album Princess Alice & The Broken Arrow (2007) en wat vooral opvalt is dat het geluid voor een groot deel door de toetsen bepaald wordt. Natuurlijk is het wat meer progressieve geluid van de eerdere albums in de loop der jaren veranderd en is de band vooral een melodische of zoals u wilt een symfonische hardrockband geworden, persoonlijk had ik graag de gitaren wat meer voorin de mix gehad. Maar goed smaken verschillen nu eenmaal en gelukkig horen we later de gitaren wat meer in wat ouder werk zoals “Vigilante”, titeltrack van het debuutalbum “Kingdom of Madness” of mijn favoriet van dit deel “All Englands Eyes”. En dan is er natuurlijk altijd nog het meest sterke deel van de band: zanger Bob Catley. Wat mij betreft zeker één van de betere en meest herkenbare zangers in dit genre, die we ook kennen van diverse side-projects als Avantasia en natuurlijk onze Nederlandse trots Ayreon. Ook Catley’s stem lijdt hier en daar uiteraard wel iets onder het live element maar hij is vrij goed bij stem en bovendien erg enthousiast.

Het tweede deel van deze dubbelaar bevat dus het integraal gespeelde album Wings of Heaven. Het geheel begint met een intro wat niet echt iets toevoegt en daarom eigenlijk de moeite niet is om apart te noemen. Maar goed het geeft alle tracks een ander nummer als op het klassieke album zullen we maar zeggen. Natuurlijk is het te horen dat het een jaren ’80 album betreft: ook hier stevige toetsenpartijen en een melodisch geheel. Het geheel doet zich dan ook wat meer AOR aan dan progressief, maar dat zat dus geheel en al in het tijdperk ingebakken. Gelukkig straalt het speelplezier er wel van af en klinkt de band wel fris en toch stevig genoeg om het niet al te “cheesy” te laten worden. Het lijkt gevoelsmatig ook wel of de productie van dit deel iets beter is dan het eerste deel, maar misschien is dit omdat het geluid gewoon goed bij deze nummers past. Nummers als “Days of No Trust”, “Different Worlds” en vooral afsluiter “Don’t wake the Lion” steken hierbij wat mij betreft boven de rest uit, lekker om deze weer eens te horen. Hiermee sluit dus het klassieke album af, echter tijdens de concerten heeft men ervoor gekozen nog een afsluiter te spelen en deze dus ook toe te voegen op dit live-album. Een 9 minuten durende versie van het Chase the Dragon nummer “Sacred Hour” uit 1982. Zondermeer een mooie uitvoering met een kippenvel gitaar intro, al blijft het de vraag of men deze niet beter niet beter op CD 1 had kunnen zetten. Het vormt echter wel een mooi einde aan het geheel en al denk je na het voorstellen van de bandleden nog even aan een toegift: na een speelduur van in totaal bijna 2 uur is de koek nu toch echt op.

Het is en blijft moeilijk het ware live gevoel op de luisteraar over te brengen en toch een goede cleane duidelijke productie te verkrijgen, en smaken verschillen natuurlijk nu eenmaal. Maar ik moet helaas constateren dat het er nergens echt uitknalt: het geheel heeft een wat vlak geluid, en zowel deze muziek als vooral de band zelf verdiend naar mijn smaak gewoon een wat vollere (duurdere?) productie. Feit blijft dat de bandleden prima in vorm waren en het in de zaal dan ook een mooie avond geweest moet zijn. Bovendien is het natuurlijk een mooi tijdsbeeld van welhaast een monument van de klassieke rock. Of men met dit album nieuwe fans weet te lokken waag ik te betwijfelen, maar daar zijn dit soort live albums dan ook eigenlijk niet voor. Het is wel een prima album geworden voor de liefhebbers van live concerten van oude rockhelden in het algemeen en natuurlijk helemaal voor Magnum fans in het bijzonder. (Ben Holster)

CD1

01. When We Were Younger
02. Back Street Kid