Lord Belial The Black Curse

Regain Records / Suburban

Website : Lord Belial

Een jaar na de release van 'Revelation The 7th Seal' van Lord Belial ligt hier alweer opvolger 'The Black Curse' op de markt. Opgenomen in de Deadline Studios met producer Valle Adzic, heeft de cd een enorm helder geluid waardoor alles goed te horen is, en vooral het baswerk springt lekker naar voren.

Werd in onze review over Lord Belial's vorige album nog gesproken over een voornamelijk mid-tempo cd, is 'The Black Curse' alweer een tandje hoger in snelheid. Veel nummers blasten er flink doorheen, om af en toe af te zakken naar een melodisch mid-tempo middenstuk. Keyboards zijn ook weer flink vertegenwoordigt, bijvoorbeeld in nummers zoals ‘Trumpets of Doom’ of ‘Sworn‘. Dit is echter geen verwijt, want keyboards zijn op z’n plaats bij deze band. Af en toe doen hierdoor de composities wel eens aan The Kovenant denken in hun vroege periode. Maar ook dat kan ik geen verwijt noemen. ‘Antichrist Reborn’ laat zien dat de heren goed gelet hebben op de laatste cd van Dark Fortress, want de lage klanken en koren lijken sprekend op de muziek van de Duitse heren. Af en toe bekruipt mij ook het gevoel dat ik naar Dimmu Borgir aan het luisteren ben, en ik denk dat fans van deze band ook zeker wat met Lord Belial aankunnen. De nummers gaan zo aardig door met ‘Soulgate’ als een goede afsluiter.

Een minpuntje is er echter ook wel aan deze plaat. Hoewel de composities degelijk zijn, lijkt het geheel toch net iets teveel op elkaar om er een aanlokkende plaat van te maken. Te vaak heb ik het gevoel het stuk, of iets daaroplijkend, al gehoord te hebben in een ander nummer en dat begint op te vallen naarmate je de cd vaker luisterd. Er is veel dubbele bass op het album te vinden, maar af en toe had dat best minder gemogen. De andere instrumenten zijn altijd een stuk rustiger op sommige stukken, dat de snelheid van de drums wat misplaatst lijkt. Daarnaast klinkt alles net iets te mooi. Het had best een graadje kouder mogen zijn in de studie, want van een vlammend vuur is niet echt sprake op deze plaat. Het klinkt allemaal te routineus, zelfs voor een band die verre van rauwe black metal speelt.

Dat neemt niet weg dat dit een prima album is van de Zweedse broertjes Backelin. Maar hopelijk brandt het onheilige vlammetje in de heren iets feller. (Thomas van Golen)

01. Pazuzu - Lord of Fevers and Plague
02. Trumpets of Doom