Lipstick Magazine Skin Deep

Vigilante Music /Rock Inc.

Lipstick Magazine

Onlangs kreeg ik het debuutalbum op de mat van het Amerikaanse Lipstick Magazine. De band is mij verder geheel onbekend. Dus wat doe je dan, even via Google wat informatie proberen naar boven te halen. En ja, daar zit het hem nu dus net in, die naam. Tik je keurig Lipstick Magazine in de ziekbalk en dan krijg je dus een site met rondborstige dames op je scherm. Als we daarna verder zoeken vinden we al snel de officiële website van de band, maar daar worden we ook niet veel wijzer van, snel over naar de muziek dan maar.

Na enig twijfelen over de naam heb ik het schijfje dus toch maar in de cd lade gestopt, en na enkel songs is het mij wel duidelijk, Lipstick Magazine heeft niet zoveel met metal te maken. Sterker nog, de term hardrock dekt nauwelijks de lading. De band maakt zoetsappige pop- rock met hier en daar een uitschieter richting de AOR kant. De songs op het album zijn verder prima in orde, de composities zijn sterk maar komen nogal gedateerd over. Dit album had dan ook net zo goed ergens uit het midden van de jaren tachtig kunnen stammen, luister maar eens naar nummers zoals “Against The Wall” en het rustige ”Love Games”. Het gitaarwerk van gitaristen Nat Gardiner en Damon Marks is verder prima in orde en ook de rest van de song op het album liggen goed in het gehoor. Dit is voornamelijk te danken aan zangeres Toni Loyas. “All I Want“ is dan weer een mierzoete ballad, maar verder kan zanger Toni ook zo nu en dan behoorlijk bluesy uit de hoek komen, luister maar eens naar opener “Skin Deep” of “Keep Me Running”.

Met ‘Skin Deep’ heeft de band dan ook een degelijk debuutalbum weten af te leveren dat het goed zal doen in Amerika, echter of de band ook in Europa voet aan de grond zal krijgen valt te betwijfelen. Verder moet ik dan nog wel even kwijt dat de cover van het album er nogal goedkoop uitziet, jammer!

01. Skin Deep
02. Against the Wall
03. Something You Should Know