Ligeia Bad News

Ferret Music / Suburban

Website : Ligeia

Het blijkt wel dat het metalcore genre momenteel erg populair is, het regent momenteel cd’s van dit genre. Zo kreeg ik onlangs het tweede album van de uit Springfield afkomstige band Ligeia te verwerken. De band werd opgericht ergens in 2003 en bracht in maart 2006 het debuutalbum ‘Your Ghost Is A Gift’ uit en werd geproduceerd door Ken Susi van de band Unearth.

Nu moet ik toegeven, de enorme stroom van metalcore releases doet het genre geen goed, zo ook niet dit album dat de toepasselijke titel ‘Bad News’ heeft meegekregen. De elf songs op dit album duren dan ook nog eens niet eens een half uur, jammer. De band bedient zich van typische metalcore met vele breakdowns, vette riffs en een mix van brute en cleane zangstukken en wordt er hier en daar wat gebruik gemaakt van scratshing. Enkele uitschieters op het album zijn onder meer de songs “Johnny Cash” waarvan de nodige kracht uitgaat. Het snelle “Teenage Wastelands” is voorzien van een aantal vette riffs en tijdens de akoestische ballad “Heroin Diaries” horen we de band van een heel andere zijde. De cleane zangpartijen van Keith Holuk doen mij denken aan Chino Moreno van de Deftones en wat verder opvalt is dat de teksten behoorlijk seksueel getint zijn. Luister maar eens naar het afsluitende “Hoodrat” waar we de volgende tekst voorbij horen komen “nobody cares, you’re always sleeping around… bitch, you’re a whore”.

Nee, met ‘Bad News’ doe je mij geen plezier, hoogtepunten zijn er op dit album dan ook niet echt te vinden en dat maakt het album behoorlijk saai. Het album ligt overigens sinds begin augustus in de winkels mochten er toch liefhebbers zijn.

01. Bad News
02. Johnny Cash
03. I've Been Drinkin'