Lauren Harris Calm Before the Storm

Demoliton Records / Suburban

Website : Lauren Harris

Lauren Harris werd 2005 ontdekt door de Britse producer / schrijver / artiest Russ Ballard die –naar het schijnt – op dat moment geen idee had dat hij te maken had met de dochter van Steve Harris, oprichter en bassist van de legendarische NWOBH band Iron Maiden. Zo staat het geschreven. In mei 2006 mocht Lauren het voorprogramma van Alice Cooper verzorgen tijdens een optreden in Sheffield en vervolgens kwam zij steeds meer in het publieke oog. Ze deed een aantal van de grotere festivals aan en ook in 2007 mocht ze met een aantal bekende bands (Heaven and Hell, Korn) mee als support act. Datzelfde jaar dook ze de studio in om haar debuut cd op te nemen onder leiding van producer Tommy McWilliams (Gloria Estefan, Lindsey Lohan). Maart 2008 was Lauren’s eerste album af en wij kunnen de schijf op 23 juni in de schappen verwachten. Lauren zal dit jaar Iron Maiden vergezellen op hun wereldtoer die inmiddels gestart is.

Tot zover dus het achtergrondverhaal, nu dan de cd. Het ligt natuurlijk erg voor de hand om vader Steve Harris in het verhaal te betrekken, maar dit is onvermijdelijk. Hoewel ‘Calm Before The Storm’ niet de meest gruwelijke cd is die ik ooit gehoord heb, ben ik wel van mening dat Lauren zonder enig invloed van haar vader’s bekendheid niet was opgevallen tussen de grote hoop jonge, startende artiesten op poprock gebied. Haar stem is zeker niet vervelend om naar te luisteren, maar ook niet bijzonder. Hier en daar zit ze er qua zanglijn naast (lees: ze zingt af en toe vals) maar ze zou met wat zanglessen nog best een en ander kunnen bereiken op vocaal gebied. De zanglijnen zijn wat saai en voorspelbaar met veel herhalingen in de refreinen, hetgeen natuurlijk ook kenmerkend is voor het genre. En wie is toch de man die zo vals op de achtergrond het refrein van het nummer “Get Over It” meezingt? Eerlijkheid gebied te zeggen dat de songs niet bijster origineel zijn. Toch is het niet allemaal kommer en kwel: “Like It Or Not” is bijvoorbeeld een aardig catchy nummer. Verder komen we dan aan het einde van het album nog de UFO cover “Natural Thing” tegen, deze is overigens niet echt bijzonder te noemen. De muzikale begeleiding is in orde, ze heeft een degelijke band achter zich die de poprock netjes brengen.

Lauren Harris zal in de eerste instantie wellicht in de smaak vallen bij het wat jongere publiek, niet allerminst vanwege de aansluiting die men kan vinden in haar teksten. Deze rockchick heeft muzikaal gezien nog een aardige weg te gaan, ik ben dan ook erg benieuwd hoe zij zich zal ontwikkelen in de toekomst.

01. Steal Your Fire
02. Your Turn
03. Get Over It