Kypck Cherno

Website : Kypck

Op 17 juli is het album ‘Cherno’ van de Finse band Kypck verschenen, Kypck is de Russische naam voor Kursk, de stad die onder meer bekend staat door de tankslag die er in de Tweede Wereldoorlog plaatsvond. De band is in 2007 opgericht en in de gelederen vinden we onder meer voormalig Sentenced gitarist Sami Lopakka en producer en drummer Kai Hiilesmaa. deze laatste is bekend geworden om zijn productiewerk voor bands zoals HIM, Lordi en Moonspell. Het meest opvallendste van de band is echter dat alle teksten in het Russisch gezongen worden en de teksten voor het grootste deel teruggrijpen naar de periode die Rusland doormaakte ten tijde van de Tweede Wereldoorlog zoals ik uit de Engelse vertaling van de songtitels kan uitmaken. Verder valt ook de link te maken met de onfortuinlijke Russische atoomonderzeeër met dezelfde naam.

De muziek die we op ‘Cherno’ terugvinden is moddervette, logge doom, die overigens zeer goed gebracht wordt door de band maar het zijn de teksten in het Russisch die met na een aantal maal draaien van het album gaan tegenstaan. De logge riffs maken de songs echter toch de moeite waard, wat verder opvalt zijn de zware loodzware mokerslagen van drummer K. H. M. Hiilesmaa, luister maar eens naar een nummer zoals het slepende “Chernaya Dyra [The Black Hole]“ of het afsluitende “Demon”. Tijdens “Stalingrad“ worden de zangpartijen als een soort van klaagzang gebracht, de riffs van deze song doen me hier en daar wel wat aan Type O Negative denken ten tijde van ‘Bloody Kisses’. Tijdens “Odin Den iz Zhizni Yegora Kuznetsova [One Day in the Life of Yegor Kuznetsov]”zijn de enkele riffs dan weer overduidelijk bij Black Sabbath geleend maar dit maakt het album er niet minder spannend door. Ook de rest van de songs op het album zijn donker gestemd maar toch voorzien van de nodige melodie, de drums klinken heerlijk bombastisch en de treurige zangpartijen weten met gemak een bedompte sfeer te vormen.

Met ‘Cherno’ weet de band zich in ieder geval van de rest te onderscheiden, of de band echter buiten Rusland een lang leven is beschoren valt nog te bezien. Op de productie die in handen lag van drummer Hiilesmaa valt niets op aan te merken en deze is dan ook prima in orde. Fans die het geluid van moderne doom metal bands als Moonspell, Sentenced en Type O Negative gemixt met het wat meer klassieke geluid van Black Sabbath wel zien zitten moeten het album toch zeker een kans geven. Op de myspace pagina http://www.myspace.com/kypck van de band zijn in ieder geval enkele songs te beluisteren, verder heeft de band voor de song ‘1917’ een videoclip opgenomen die tevens op het album terug te vinden is.

01. Gidrolokator [Depth Finder]
02. Rozhdestvo v Murmanske [Christmas in Murmansk]
03. Predatel [Traitor]