Krisiun Southern Storm

Website : Krisiun

Het is alweer zeven jaar geleden dat ik in aanraking kwam met de muziek van de Braziliaanse band Krisiun. Het album 'Ageless Venomous' blies mij eens even goed omver en ook verder terug in hun discografie was de muziek overdonderend. Snoeiharde, goed uitgevoerde death metal. Met solo's. En een bassdrum die zo maniakaal doorhakte dat je je afvroeg waarom Brazilië nog überhaupt bossen had staan. Dat is Krisiun. Sindsdien is de band steeds groter aan het groeien, en zijn ze ook al een aantal maal op Nederlandse bodem geweest.

Je kan je afvragen wat er nog over de band te schrijven valt na zoveel jaar. Al sinds 'Conquerors of Armageddon' is de Krisiun-formule niet heel veel veranderd. Er worden pakkende nummers geschreven, volgestopt met blastbeats zonder dat er ergernis van komt. Sinds 'Works of Carnage' laat Krisiun horen dat op een tempo lager er ook nog steeds genoeg muzikale kunsten in de handen van de broertjes Max, Moyses en Alex schuilen. 'AssassiNation liet dat nog eens duidelijk blijken. Maar het vertrouwds klinkt de band toch als er op een hoge snelheid wordt doorgehamerd. En dat zit op 'Southern Storm' wel snor. De band beukt in een verwoestend tempo door, en laat waar nodig de snelheid iets omlaag zakken voor een extra beukmoment. Nog steeds zijn de nummers enorm gitaargedreven en ook de solo's van Moyses worden weer niet vergeten. De nummers die dus niet helemaal volzitten met blastbeats ('Twisting Sights' bijvoorbeeld, maar ook 'Minotaur' en 'Sons Of Pest') hebben weer dan zoveel groove dat ze verschrikkelijk catchy klinken en uitnodigen om eens flink de haartjes te laten zwiepen. Evenals op 'AssassiNation' is ook voor 'Southern Storm' een cover opgenomen, en wel 'Refuse/Resist' van Sepultura. Nu zijn covers altijd een twijfelgevalletje maar de Krisiun-versie van dit nummer is een prima cover waar weinig op aan te merken is. De cd werd opgenomen in de Stage One studio van Andy Classen wat na 'Conquerors of Armageddon' en 'AssassiNation' een oude bekende is. De mix is werkelijk subliem. De bassdrum staat niet meer zo hard in de mix als vroeger, en alle instrumenten zijn goed te horen. Dat maakt deze hele cd tot een aangenaam wegluisterende plaat. De blastbeat probeer je vrolijk mee te drummen, en de riffs blijven al snel in je hoofd zitten, iets wat Krisiun elke cd weer opnieuw lukt.

Van 17 tot 20 November is de band weer in de contreien van Nederland te vinden, samen met het Zweedse Unleashed. Ga de band zeker eens live bekijken. Want zelfs zonder een tweede gitarist blazen de drie broers je compleet van het podium. Zeker met wederom een goed nieuw album op zak. Het blijkt dat de heren dus nog lang niet zijn uitgespeeld na 7 albums. (Thomas van Golen)

01. Slaying Steel
02. Sentenced Morning
03. Twisting Sights