Knights Of The Abyss Shades

Ferret Music / Suburban

Website : Knights Of The Abyss

Een van de grootste verkooppraatjes voor Knights of the Abyss is, naast hun heersende bandnaam, het feit dat ze het merendeel van hun tours zelf hebben geboekt. Want echte wapenfeiten heeft de band nog niet. 1 album, 2 demo's en een EP is niet veel te noemen. Niettemin zit er volgens Ferret Records potentie in deze band, want na het eerste album en tours werd de band ingelijfd bij het label. En nu, nog geen jaar na hun debuut 'Juggernaut' ligt er nu 'Shades' in de schappen.

Ik ben niet bekend met het eerste album, en moet dus afgaan op wat ik te horen krijg. En wat ik hoor bevalt me wel. Hoewel de band in het 'deathcore' hoekje gezet zou kunnen worden is het niet netjes om de band daarom de rug toe te keren. 'Shades' is namelijk best een lekker plaatje. Erg groove-geörienteerd maar voor degelijke solo's draaien Nicholi Florence en Cody Brectel hun handen niet om. Het tempo ligt meestal niet al te hoog, maar wil af en toe wat versnellen indien nodig. Ondanks het feit dat de gemiddelde riff een wat lage, logge riff is, is het zeker nog wel om aan te horen. Heel af en toe moet ik denken aan dit bandje als een mix tussen God Dethroned en Skeletonwitch en een vleugje, tsja, 'core'. Het hele album werd door Dustin Curtis van A Breath Before Surfacing ingezongen omdat zanger Mike Manhiemer problemen had met zijn stembanden. En Curtis kan het met de extra vocalen van Nicholi en Aaron prima af.

Dat is dan het positieve gedeelte. Het negatieve aspect van Knights of The Abyss is dat de nummers wel aardig klinken, maar allesbehalve uitblinken in originaliteit. Niet ten opzichte van de andere nummers op de plaat, en ook niet ten opzichte van andere bands in het genre. Dit zorgt dat dit schijfje als een grote herhalingsoefening klinkt, en voor fans van het genre zal dit waarschijnlijk klinken als dertien in een dozijn. En dat is nogal jammer als je een conceptalbum maakt over de reizen door de zeven hellenlagen van Dante's Inferno. Dan kom je er als luisteraar bekaait af want elke hel klinkt hetzelfde. Of is dat misschien een hel op zich? Veel soelaas biedt het niet.
Ikzelf luister praktisch niet naar bands uit dit genre dus ik kan me af en toe nog positief verbazen. En als je niet oplet en gewoon half luistert klinkt 'Shades' als een leuk album. Meer moet je echter niet wensen want vuurwerk kan de band nog niet afleveren. (Thomas van Golen)

01. Banished
02. A New Darkened Faith
03. Whorror Storm