Keith Caputo A Fondness For Hometown Scars

Suburban Records

Website : Keith Caputo

De in Nederland wonende Amerikaan Keith Caputo is hier hard bezig zijn naam te vestigen: de leadzanger van Life of Agony verzorgde vorig jaar al een gastoptreden bij Within Temptation op ‘What Have you Done’ en stond met deze band ook op het podium bij het ‘Black Symphony’ concert afgelopen februari. Hij heeft nu ook een groep voornamelijk Nederlandse muzikanten om zich heen verzameld en komt eind maart via Suburban Records na zeven jaar opnieuw met een soloalbum; ‘A Fondness for Hometown Scars’. En dit kon wel eens de definitieve doorbraak van Caputo als zanger bij het grote publiek betekenen.

Mocht je LoA- achtige metal en agressie verwacht dan kom je bedrogen uit: de zanger houdt zich op zijn soloprojecten heel erg in en laat een kant van zich horen die velen waarschijnlijk nog niet van hem kennen: die van singer / songwriter met een liefde voor rustige, dromerige luistermuziek met haast dramatische zang. De eerste twee tracks, ‘Crawling’ en ‘In December’ zijn dan ook gelijk heel typerend voor dit album: vooral heel sfeervolle luistermuziek met heel veel akoestische gitaren, mooie pianostukken en heel ingehouden sfeervolle zang. Gelukkig heeft Keith niet al zijn pit verloren en laat hij een stukje van zijn achtergrond als rocker horen op ‘Troubles Down’ met stevig gitaarwerk en uptempo ritme. Het nummer doet niet alleen muzikaal maar ook hier en daar vocaal denken aan de punkrockers van Danko Jones.

‘In this Life’ is weer zo’n mooi sfeervol nummer wat me steevast doet denken aan de film ‘Rock Star’ met Mark Wahlberg; als Chris / Izzy aan het einde de glammetal band weer heeft verlaten om met zijn oude maatje op gitaar in een klein kroegje gitaarpop/rock te spelen. Dezelfde sfeer die dat nummer kenmerkt hoor je meer dan eens terug op dit album en dus vooral op dit nummer. ‘Nothing To Lose’ kenmerkt zich door een zeer trage, haast tragische start,  maar naar het einde toe opent dit nummer zich en krijgen we een hele mooie melodie voorgeschoteld met de meer dan verdienstelijke zangkwaliteiten van Caputo. ‘Sad Eyed Lady’ is opnieuw een ‘luisterliedje met een snik’; je moet er van houden maar als je er voor open staat is het muzikaal gezien wel heel erg mooi en blijft het in je hoofd spoken. Nog zo’n mooie tragische melodie horen we op ‘Silver Candy’ inclusief akoestische gitaar en strijkers. Dat het helaas ook nét iets teveel van het goede kan worden horen we op ‘Got Monsters’. Aanvankelijk is dit nog wel een aardige pianoballad met een kalme Coldplay-achtige sfeer, echter naar het einde van het nummer zakt het een beetje in en wordt het mij persoonlijk iets té dramatisch.

Gelukkig is ‘Son Of A Gun’ weer iets lichter van stijl al zorgt het album nergens voor een lachstuip. Vervolgens krijgen we nog een tweede rocker voorgeschoteld: ‘Devils Pride’ is een lekker vlot gitaarrock nummer met een vlot refrein en wat kalmere tussenstukken. Hoewel ook dit weer een sterk nummer is valt het toch een beetje uit de toon en maken de enkele stevige uitschieters het album minder geschikt als kalm achtergrondplaatje voor de gitaarpop liefhebbers. Maar goed er is nog altijd zoiets als naar muziek luisteren en dan is een wat vlottere afwisseling wel even lekker om bij de les te blijven want anders zou het wel erg braaf worden natuurlijk. Gek genoeg vinden we gelijk hierna het meest ingehouden nummer van dit album. Met zijn jazz-achtige drums en blazers (vermoedelijk het gastoptreden van Chili Pepper Flea) en heel ingehouden zang is ‘Bleed For Something Beautiful’ wel wat slaapverwekkend en ik ben heel bang dat ik deze na een aantal luisterbeurten zal gaan skippen. Gelukkig duurt dit maar tweeënhalve minuut waarna we nog een instrumentale reprise krijgen van ‘Son Of A Gun’, ook weer heel rustig en met een speelduur van nog geen 2 minuten erg kort maar wel mooi in al zijn eenvoud.

Al met al is het album in zijn geheel een mooie demonstratie geworden van de zang- en schrijfkwaliteiten van Caputo en natuurlijk van zijn muzikanten. Niet iets voor de doorsnee metal liefhebber maar dit lag dan ook niet in de lijn der verwachting. Voor de muziekliefhebber met een brede rock- dan wel popsmaak staan er zeker wel een aantal pareltjes op en is het album over het geheel genomen een uitstekende keus voor een regenachtige zondagmiddag. (Ben Holster)

01. Crawling
02. In December
03. Troubles Down