Keep Of Kalessin Kolossus

Indie Recordings

Website : Keep Of Kalessin

Op 9 juni zal het nieuwe album ‘Kolossus’ van het Noorse Keep Of Kalessin verschijnen via Indie Recordings. De band werd opgericht in 1994 onder de naam Ildskjaer, echter met het uitbrengen van het debuutalbum ‘Through Times of War’ werd de bandnaam omgedoopt tot Keep Of Kalessin. Muzikaal gezien bedient de band zich van zeer snelle riffs, krachtige drumpartijen en brute maar melodieuze songstructuren. De band bestaat naast oprichter Obsidian C. op gitaar uit Vyl op drums, Wizziac op basgitaar, Thebon op zang.

‘Kolossus’ is de opvolger van het in 2006 uitgekomen album ‘Armada’ en staat opnieuw vol met epische, extreme metal songs, echter de nummers van de band zijn niet makkelijk te omschrijven. Ze passen niet in een hokje, want je hoort onder meer invloeden uit de black, thrash en death metal voorbijkomen en dit gecombineerd met melodieuze, epische passages maakt het geluid van de band tot een origineel en eigenzinnig geheel.

Het album opent met een kort instrumentaal intro in de vorm van het nummer “Origin”, waarna de band fel uit de startblokken schiet met het snelle “A New Empire's Birth”. Verder opvallend detail is het nummer “The Rissing Sign”, de song begint op halve snelheid om vervolgens over te gaan in een vreselijk snel nummer, echter ook hier komen de melodieuze stukken weer aan bod doordat de band gebruik maakt van enkele piano stukken. Verder is er hier en daar wat samenzang te horen en vervolgens gaat de song weer over in een traag slepend stuk met snelle drumpartijen, al met al een mooi nummer. “Warmonger” is dan weer wat zwaarder, vooral de zang van Thebon is hier wat ruiger dan tijdens de rest van de songs op het album. Ook “Escape The Union” is een lekker nummer, en begint rustig met akoestisch gitaargeluid en dan begint het nummer toch te knallen. De songs bevatten natuurlijk vooral veel blackmetal invloeden maar zijn tevens voorzien van de nodige melodie en gierende gitaarsolo’s. “The Mark Of Power” begint wat meer als een ballad-achtig nummer maar onverwacht verandert dit nummer in een stevig stuk met een rustig middenstuk om vervolgens tenen het einde over te gaan i een snelle hevige song waarop het nummer met een akoestisch riedeltje eindigt. Ook het titelnummer ‘Kolossus ‘zit behoorlijk gevarieerd in elkaar, de song begint met een dreigende riff, waarop de band op volle snelheid doorgaat om vervolgens in een wat oosters aandoende gitaarsolo over te gaan, het einde van de song eindigt opnieuw op volle snelheid en sluit af met een degelijke drumsolo. Het album wordt vervolgens afgesloten met het snelle wat thrashy aandoende “Ascendant”, klasse!!

Het album werd opgenomen in Keep Of Kalessin’s eigen studio in Trondheim en wat betreft de productie zit het allemaal wel goed, het geluid is dan ook optimaal. Na het fijne album ‘Armada’ weten de heren van Keep Of Kalessin een erg goede nieuwe cd uit te brengen die geheel in de lijn der verwachting ligt en geeft perfect het vakmanschap en de onuitputbare kracht van de individuele muzikanten weer. ‘Kolossus’ is dan ook een aanrader voor degene die wat van extremere metal houd. Momenteel is er een Europese tour in voorbereiding en als de band in ons land langskomt ga ik in ieder geval zeker een kijkje nemen en voor wie niet kan wachten tot het album uit is, op de myspace pagina van de band zijn er enkele samples van het nieuwe album te beluisteren.  (TM)

01. Origin
02. A New Empire's Birth
03. Against The Gods