Kamelot Ghost Opera / The Second Coming

SPV  / Steamhammer

Website : Kamelot

Het Amerikaanse Kamelot behoort al jaren tot de grote namen als het gaat om sfeervolle powermetal met een progressief randje en kent inmiddels een grote schare fans. Binnenkort komt men als headliner naar Europa, en staat met onder andere Firewind als support op 6 april in Paradiso en 9 april in Antwerpen. In de aanloop naar deze tour wordt hun laatste studioalbum ‘Ghost Opera’ uit 2007 opnieuw uitgebracht in een gerestylede versie: zo vinden we op deze dubbelaar allereerst het originele album waaraan twee videoclips werden toegevoegd. Op CD2 vinden we een live registratie van een optreden uit 2007 in Belgrado plus vier bonustracks. Bovendien wordt deze als limited edition slipcase verpakt met nieuw artwork en boekje.

Ik zal me in deze recensie beperken tot het bespreken van het “nieuwe” materiaal, een review van het originele album vind je hier. Op CD1 vinden we dus behalve het complete album twee extra toegevoegde videoclips, als eerste een live versie van het ‘Black Halo’ nummer ‘Memento Mori’ en de videoclip van ‘The Human Stain’. Helaas kan ik over de kwaliteit niet oordelen aangezien onze promo alleen CD2 bevat. Afgaande op diverse clips op bijvoorbeeld YouTube zijn het aardige beelden maar veel meer dan een enkele keer zal men deze niet gaan bekijken vrees ik. Gelukkig hebben we dus CD2 wel in zijn geheel ter beoordeling ontvangen en ik moet zeggen: het live gedeelte bevalt me wel. Het bevat een tiental tracks van de 2007 wereldtour opgenomen in Belgrado. Het concert opent met het intro ‘Solitaire’ en 3 nummers van ‘Ghost Opera’; achtereenvolgens krijgen we ‘Ghost Opera’, ‘The Human Stain’ en ‘Mourning Star’ voorgeschoteld. Het zijn dus de wat stevigere en snellere nummers van het album die men hier vertolkt. Het valt dan ook op dat het geluid vrij stevig is, de gitaren klinken vrij zwaar gemixt en ook de drums zijn vrij vol van geluid en niet zo hol als soms op de Kamelot albums. Persoonlijk kan ik de muziek van Kamelot wel erg waarderen maar vind ik het op plaat nog wel eens wat gepolijst overgekomen. Echter op dit live gedeelte komt de muziek toch wat krachtiger over en klinkt het dan ook wat meer metal. Bovendien is Khan een prima frontman en ook al moet je er van houden, hij is tijdens deze live registratie wel uitstekend bij stem.

Het tweede deel van de setlist bevat een serie tracks van het ‘Black Halo’ album uit 2005. Achtereenvolgens horen we het snelle en ietwat progressieve ‘When The Lights Are Down’, de ballad ‘Abandoned’ wat zeker geen slecht nummer is maar live in een meebrullende zaal waarschijnlijk sfeervoller overkomt dan op deze CD. Men vervolgt met ‘The Haunting’ waarvoor onze eigen Simone Simons (Epica) ook tijdens dit optreden de gastvocals verzorgt. Helaas valt haar stem af en toe wat weg onder het muzikale geweld en blijft het al met al bij een bescheiden bijrolletje. Vervolgens krijgen we nog het sfeervolle ‘Memento Mori’ waarvan we dus de clip op CD1 kunnen zien, de piano ballad ‘Epilogue’ en als afsluiter van het live gedeelte het opzwepende ‘March Of Mephisto’.

Hiermee is de koek dus nog niet op, er bevinden zich nog vier tracks op de CD die weer uit de studio komen: de eerder als bonus tracks verschenen ‘Seasons End’, ‘Pendulous Fall’ ( beiden Ghost Opera) en ‘Epilogue’ (Black Halo). Tot slot krijgen we nog een remix van het nummer ‘Rule The World’ waar een soort van electro-dance achtige beat aan toegevoegd is. Heel apart zullen we maar zeggen. Hier is inmiddels ook een clip van gemaakt dus waarschijnlijk wordt dit de nieuwe single. En wie weet, op vol volume in een dance-zaal zou het best nog wel eens kunnen scoren ook.

De vraag die je uiteindelijk kunt stellen is of deze nieuwe albumversie de aanschaf waard is als men het origineel al heeft? Want laten we eerlijk zijn; Kamelot fans zullen haast zonder uitzondering het album al lang in bezit hebben. Natuurlijk zullen er verstokte fans danwel verzamelaars zijn die ook deze uitgave aan hun collectie toe willen voegen. En natuurlijk bevat de tweede CD die men hierbij krijgt een prima live registratie én enkele bonustracks. Toch betwijfel ik of dit opnieuw de volle aanschafprijs waard is, te meer daar een deel van de live tracks ook al te horen danwel te zien waren op de live CD/DVD ‘One Cold Winter’s Night’ uit 2006. De grootste doelgroep lijkt mij dan ook te liggen bij mensen die de band wel kennen en waarderen maar nog niet eerder tot aanschaf van dit album waren overgegaan: Dit is hét moment om één van de beste Kamelot albums tot nu toe (plus een aanzienlijk live deel van het misschien nog wel betere ‘Black Halo’) in een mooie uitvoering alsnog in bezit te krijgen. (Ben Holster)

CD1

*Ghost Opera:

01. Solitaire