K[Nine] Dead Worlds Poetry

Rusty Cage Records

Website : K[Nine]

Op 15 september is de EP ‘Dead Worlds Poetry’ van het Noorse K[Nine] verschenen via Rusty Cage Records. De band werd ergens in 2001 opgericht en in 2006 werd het debuutalbum ‘Unleash The Power’ uitgebracht. De band wist in thuisland Noorwegen, mede door de uitbundige live shows een vaste fanbase op te bouwen. Met het uitbrengen van deze EP is de rest van Europa aan de beurt.

De zes songs op dit album bevatten meerstemmige melodieuze zang gemixt met brute zang, catchy riffs die weer worden afgewisseld met krachtige, agressieve hooks en groovende ritmes. Het geheel wordt dan nog gemixt met de nodige dosis hardcore en nu-metal/metalcore invloeden waardoor de band een solide basis weet te leggen voor songs. Uitschieters op het album zijn vooral opener “Fraction of Time“ en het beukende, agressieve “Pitch Black Eyes”. De typische metalcore invloeden zijn goed waarneembaar tijdens een nummer als “Failed Creation” en moet ik tijdens het beluisteren van “Choose Your End“ vooral aan Pantera denken. Het afsluitende “Path of Damnation“ is vervolgens een songs dat een enigszins herkenbaar geluid laten horen met meerstemmige zangpartijen en beukend gitaarwerk zoals ook waarneembaar was tijdens de opener van het album.

De productie is verder prima in orde, het geluid is dan ook helder en fris waardoor het album lekker wegluisterd. Voor fans van bands als Machine Head, Pantera, Shadows Fall, Soilwork, Killswitch Engage en Chimaira is dit album een aanrader. Het enige minpuntje is eigenlijk dat het album slechts 22 minuten duurt, want na een aantal luisterbeurten smaakt ‘Dead Worlds Poetry’ naar meer. Verder zijn op de myspace pagina van de band een aantal songs van het album te beluisteren.

01. Fraction Of Time
02. Pitch Black Eyes
03. My Inner Demons