Jupiter VI Back From Mars

Retroactive Records / Music By Mail

Website : Jupiter VI

Jupiter VI is de tweede band van zanger / gitarist Jimmy P. Brown, die bekendheid verwierf met metalband Deliverance. Met Jupiter VI is hij zoals men zegt terug gegaan naar de roots van klassieke rock van acts als The Strokes en David Bowie. Waarom The Killers hier dan ook bij genoemd worden is mij eigenlijk een raadsel, maar misschien is men bang dat de luisteraar de twee eerstgenoemden helemaal niet kent? Overigens had men David Bowie eigenlijk ook niet hoeven noemen: zowel muzikaal als vocaal heeft men zo wanhopig geprobeerd op hem te lijken dat het welhaast een parodie wordt.

Als muziekliefhebber en recensent kom ik wel vaker albums tegen die me niet helemaal liggen, niet direct mijn smaak zijn of waar enige luisterbeurten voor nodig zijn om te doorgronden. En meestal weet ik ook uit dat soort albums nog wel wat positiefs te halen. Het is toch een stukje ijver en vakmanschap waar je over oordeelt, en dat kraak ik nu eenmaal niet graag af. In dit geval moet ik echter wel heel goed mijn best doen er nog iets positiefs uit te halen. Tuurlijk, een beetje Bowie-sfeer kan ik best waarderen en zo heel af en toe komt de stem van Brown akelig dichtbij op een leuke manier. Echter na enkele luisterbeurten gaat vooral de enorme galm die hij in sommige tracks gebruikt mateloos irriteren, zoals bijvoorbeeld op het op zich redelijke “The Human Endeavor”.

Muzikaal is het over het algemeen nog wel redelijk, de songs zijn redelijk afwisselend en zweven ergens tussen space-rock en retro-punk. De gitaren klinken hier en dan nog wel aardig en de productie is zoals dit genre eigenlijk voorschrijft redelijk vlak te noemen. Helaas geldt dat ook voor de hele sfeer op dit album wat nergens écht weet te boeien. De wat langzamere tracks leunen wel heel erg op de stem van Brown die dus helaas vaak tegenvalt. Of het gaat muzikaal gezien net over de grens van sfeervol, zoals het tenenkrommende “Lucidia” (probeert men nu echt wat Queensrÿche erin te brengen?). In de wat vlottere nummers zit gelukkig wat meer pit, maar het zegt denk ik nog wel het meest als ik moet bekennen dat de Kinks-cover “All Day and All of the Night” misschien nog wel het beste nummer is van dit album, met de heerlijk ronkende droge gitaren. Als we tot slot ook nog een irritant Duitse versie van albumopener “Back from Mars” voorgeschoteld krijgen is wat mij betreft de koek toch echt al even op.

Het album “Back from Mars” stamt oorspronkelijk uit 2006 maar heeft pas eind 2008 zijn Europese release beleeft. Waarom men zo lang heeft gewacht en alsnog heeft besloten dit album op “grote” schaal uit te brengen weet ik niet maar ik ben erg bang dat het weinig kopers danwel nieuwe fans op zal leveren. Niet dat het echt héél erg slecht is maar door de middelmatigheid en het oubollige karakter zal het niet bepaald opvallen in de grijze massa. (Ben Holster)

01. Back from Mars
02. The Human Endeavor
03. Mimes XIII.II