Jeff Loomis Zero Order Phase

Website : Jeff Loomis

Nu Nevermore een rustpauze inlast, geeft dit de individuele muzikanten de ruimte om solo iets uit te brengen. Niet zo lang geleden bracht zanger Warrel Dane een niet verkeerd album uit en nu is daar gitarist Jeff Loomis. Blijkbaar moest er nog heel veel uit bij beide heren.

‘Zero Order Phase’ heet het muzikale kunstwerkje waar Loomis mee op de proppen is komen zetten. Bij de eerste loodzware openingstonen hoor je de kenmerkende Nevermore sound meteen. Sommige songs zouden ook instrumentale Nevermore songs kunnen zijn. Op zich niet zo verwonderlijk natuurlijk want Jeff is verantwoordelijk voor heel wat muzikaal geweld bij Nevermore. Het is echter te kort door de bocht om dit af te doen als een album a la Nevermore. Natuurlijk zijn de herkenbare klassieke shredsolo’s en loodzware riffs volop aanwezig maar er is meer. “Cashmere Shiv” laat een bij delen ingetogen kant horen. Er is ruimte voor gast jazz/oriëntaalse solo’s. Daarnaast hoor je veelvuldig melodielijnen zoals Becker en Friedman die vroeger speelden. Dat Jeff een groot fan is van deze gitaristen is natuurlijk bekend en als je die muzikanten qua spel kan benaderen zonder een kopie van te zijn, hoef je je daar niet voor te schamen. Echter horen we ook veelvuldig zijn minder furieuze kant.: ingetogen maar met ballen. Watchtower’s Ron Jarzombek speelt mee op “Jato Unit” waarin Jeff en Ron een mooi gitaarduel leveren zoals je er tegenwoordig nog maar weinig tegenkomt. Het afsluitende “Departure” is een heerlijke rustige song die je vanuit de Loomis’ wereld weer terugbrengt naar de realiteit die je enigszins verbouwereerd zal accepteren.

Dit zou een album hebben kunnen zijn waar ik het hele huis vroeger mee op stelten kon krijgen omdat de kakofoniale muziek mijn familieleden tot wanhoop zouden hebben gedreven. Loomis heeft een album uitgebracht dat zijn naam als shredder alleen maar meer bekendheid zal geven en in zijn kielzog meegenomen zal zijn band “Nevermore” er ook niet slechter van worden. Dit album had in de tijd van de Shrapnel/Varney periode zonder meer hele hoge ogen gegooid. Het wachten op een nieuw “Nevermore” album zal nog wel een tijdje duren maar dat wachten wordt verzacht dankzij dit uitstekende album. Er had alleen een sticker op moeten zitten met de melding: Pas op! Verslavend! (Jaco Dekker)

01. Shouting Fire At The Funeral
02. Opulent Maelstrom
03. Jato Unit