Iskald Revelations of Reckoning Day

Indie Recordings

Website : Iskald

Ergens is het wat eng. Iskald bestaat pas sinds 2005, maar brengt drie jaar later al een tweede album uit waar je U tegen zegt. Met hoofdletter U en drie uitroeptekens. De neiging om hun vorige album 'Shades of Misery' ook op te snorren is erg groot. De heren Simon Larsen en Aage André Krekling hebben hier een juweeltje ingespeeld dat in ieder geval in mijn jaarlijst hoog gaat eindigen.

Wat is er dan zo fantastisch aan dit album? Het is wat lastig om uit te leggen, dus laten we aan het begin beginnen. Iskald maakt Black Metal. In plaats van een antichristelijke ideologie er op na te houden wordt de muziek van Iskald gevoed door de Noorse mythologie en een voorliefde voor koude landschappen. En net zoals Immortal ten tijde van 'At The Heart of Winter' ligt daar Iskald's grootste kracht: ze weten verdomd goed de indruk te wekken dat je kamer ineens is omgetoverd in een ondergesneeuwd bos, met gletsjers die op de iets verder gelegen bergen liggen. Ijskoude riffjes is het handelsmerk van Iskald, gecombineerd met stuwende drums en een stem van Simon die die af en toe is weg heeft van Vreid. De nummers kennen veel melodie alsmede wisselingen, waardoor de nummers nooit saai beginnen te worden. Sommige gedeeltes worden ondersteunt door een flinke blastbeat, maar nooit zo lang achter elkaar dat je het idee hebt dat je naar 'norsecore' aan het luisteren bent. Juist na dit soort stukken vind je ineens een rustig bas-loopje (A Breath of Apocalypse) of een andere soort onderbreking ('Warriors of Northern Twilight, Pt. II', wat een vervolg is op een nummer van de eerste cd). Af en toe hebben de verschillende nummers wel iets weg van Emperor, Immortal en het al eerder genoemde Vreid. Maar dan met een melodisch sausje erover. De lange nummers 'Det Stilner Til Storm', 'Journey To Hel' en 'Dommedag' demonstreren allemaal de voorgenoemde kenmerken. Zelfs met 8 en 9 minuten lange nummers wordt het nog niet saai. Krijg dat maar eens voor elkaar.

Iskald's samensmelting van hun verscheidene invloeden, gekoppeld aan het doordachte en spannende gebruik van verschillende muzieksnelheden en riffs maken 'Revelations of Reckoning Day' een uitermate boeiende plaat om naar te luisteren. En vooral om van te genieten. Want de melodieuze black metal van deze twee heren gaat er werkelijk in als zoete koek. Zoveel pracht wordt er tentoon gesteld. Ik vraag me af of het ze zal lukken om dit gevoel van ijskoude winternachten ook weten over te brengen als ze live spelen. Maar anders moeten ze maar lekker blijven zitten en gewoon zulk hoog niveau platen uit blijven brengen.

Het label Indie Recordings heeft twee huisproducenten, Stamos Koiousis en Vangelis Labrakis. Zij waren ook verantwoordelijk voor de productie van de albums van Mencea en Stonegard en geven ook Iskald een goede, heldere productie mee. Het album zal 29 September verschijnen in Europa (op Noorwegen na, waar ze dit album al sinds 15 Augustus in de schappen hebben liggen). (Thomas van Golen)

01. Ruin of Mankind
02. A Breath of Apocalypse
03. Warriors of the Northern Twilight, Part II