In This Moment The Dream

Website : In This Moment

Het is nog niet zolang geleden dat het debuutalbum ‘Beautiful Tragedy’ van het Californische In This Moment verscheen, nu zo’n anderhalf jaar later ligt de opvolger ‘The Dream’ alweer in de schappen van de platenboer. De jonge Amerikaanse metalband werd opgericht in 2005 door Chris Howorth en Maria Brink. Voordat Century Media de band een contract aanbood gonsde de naam In This Moment in de My Space community, in relatief korte tijd wist In This Moment naam te maken in hun thuisland. De band toerde zeer intensief, onder meer met 36 Crazyfist, 3 Inches Of Blood en Sworn Enemy, de band kreeg voor de opnamen van hun debuutalbum 'Beautiful Tragedy' hulp van producer Eric Rachel, afgelopen jaar was Europa aan de beurt en werd er onder andere opgetreden op grote festivals zoals Fields Of Rock en Graspop.

Het album opent met een kort intro inde vorm van “The Rabbit Hole” waarop de band meteen verder gaat met “Forever”, de eerste single van het album en waaruit de voorliefde van Iron Maiden van beide gitaristen om de hoek komt kijken. Wat verder opvalt bij het beluisteren van het nieuwe album is dat de songs een stuk gematigder en minder heavy zijn dan op voorganger ‘Beautiful Tragedy’. Zangeres Maria Brink heeft op dit album dan ook de overstap, gemaakt van felle agressieve, schreeuwerige zangstukken naar de meer melodieuze en cleane zangpartijen waardoor het album een stuk minder hard en heavy klinkt. Ik moet dan ook toegeven dat de zangpartijen van Maria op ‘Beautiful Tragedy’ toch een stuk beter bevielen. Muzikaal zit het verder allemaal prima in elkaar, luster maar eens naar de prima nummers zoals “Mechanical Love” of “You Always Believed”. Met “Her Kiss” heeft de band een van de opvallendste songs van het album geschreven, waarbij het geluid van de song wat richting Lacuna Coil gaat. Ook de rest van de songs bevat dezelfde charismatische zangpartijen van zangeres Maria Brink die overigens behoorlijk gevarieerd zijn, luister maar eens naar het mierzoete piano ballad “Into The Light“ of het aan het debuutalbum refererende “The Great Divide” waar het er weer heel wat harder aan toe gaat. Al met al heeft In This Moment met ‘The Dream’ de overstap gemaakt van harde metal core naar stevige rock, met voor het overgrote deal cleane zang en veel aandacht voor melodie.

Verder valt er op de productie weinig aan te merken, het geluid is dan ook prima in orde. Met ‘The Dream’ weet de band zich dan ook behoorlijk te onderscheiden van de rest van de band in de metalcore scene. In This moment heeft met deze release dan ook een behoorlijk afwisselend, dynamisch en catchy album weten af te leveren dat zo nu en dan de nodige agressie bevat maar waar ook plaats is voor emotie, melodie en charisma.

01. The Rabbit Hole
02. Forever
03. All For You