Ill Niño Enigma

Cement Shoes records / Soulfood / Suburban

Website : Ill Niño

Oorspronkelijk zou het nieuwe Ill Niño album ‘Enigma’ al afgelopen juli 2007 zijn uitgekomen, echter door verschillende omstandigheden werd de release een aantal maal uitgesteld, eerst tot januari 2008, ‘Enigma’ zal nu op 28 maart via Cement Shoes records / Soulfood uitkomen. Ill Niño werd opgericht in 1999 onder de naam El Niño en was aanvankelijk gecontracteerd door C.I.A. Recordings, echter nog geen jaar later werd de naam van de band veranderd in Ill Niño en verscheen hun eerste, gelijknamige EP in 2000. In datzelfde jaar tekende Ill Niño een contract bij Roadrunner Records, op en bracht de band in 2001 hun debuutalbum ‘Revolution, Revoluciòn’ uit. Dit album sloeg goed aan bij het publiek en de verkoopcijfers waren dan ook erg goed, mede hierdoor was de band dan ook te zien op Ozzfest en de Jagermeister Music Tour in 2002. In 2003 verlieten Marc Rizzo en Roger Vasquez de band, ze werden opgevolgd door Danny Couto en Ahrue Luster. In datzelfde jaar kwam het album ‘Confession’ uit en verkocht wereldwijd meer dan 400.000 exemplaren. Het inmiddels derde album ‘One Nation Underground’, verscheen in 2005, echter door de tegenvallende verkoopcijfers werd de band gedropt door Roadrunner Records en tekende de band een contract bij Cement Shoes records. In 2006 verliet gitarist Jardel Paisante de band wegens familieproblemen en is inmiddels vervangen door Diego Verduzco.

Op het nieuwe album heeft de band de volledige artistiek vrijheid gekregen van het label waardoor de Latin roots van de band volledig zijn benut, het album opent met het enigszins felle “The Alibi Of Tyrants”, vooral de teksten van zanger Cristian Machado maken hier een duidelijk statement. Het volgende “Pieces Of The Sun” is enigszins progressief, de song bevat melodieuze gitaar partijen, up-tempo drumwerk en een goed in het gehoor liggend refrein, de song is tevens de eerste single van het album. Verder kent de song voldoende afwisseling en weet de band de song tot een hoogtepunt op te bouwen. “Finger Painting (With The Enemy)” begint dan met een rustig percussie intro waarna al snel beide gitaristen invallen waardoor de song behoorlijk heavy klinkt, verder wisselt zanger Cristian brute krachtige vocalen af met melodieuze passages. De band weet dan ook met een flinke dosis melodie, rustige drumwerk en de relaxte Latin invloeden de aandacht van de luisteraar vast te houden, luister maar eens naar het enigszins rustige “March Against Me”. Het volgende “Compulsion Of Virus And Fever” kent dan weer behoorlijk brute zangpartijen. Halverwege het album doet de band het dan weer wat rustiger aan, luister maar eens naar het uitstekende “Formal Obsession”. Verder staan er nog een paar Spaanstalige songs op het album zoals de rustige ballad “Me Gusta La Soledad”. Tegen het einde van het komen we dan nog het stevige nummer “Guerilla Carnival” tegen om vervolgnes over te gaan in het rustige “Estoy Perdino”. Tijdens “Kellogs Bombs & Cracker Jacks” gaat de band er nog eenmaal stevig tegenaan waarna het album wordt afgesloten door het eveneens Spaanstalige “De Sangre Hermosa”.

Ill Niño heeft met ‘Enigma’ opnieuw een uitstekend album opgenomen, de sound is wel wat experimenteler dan op de voorgangers. Hierdoor hebben de songs wel de nodige afwisseling meegekregen en ligt het geluid toch zeker wel wat in het verlengde van het debuutalbum ‘Revolution, Revoluciòn’. Verder zal de band begin april opnieuw in ons land live te zien zijn ter promotie van het ‘Enigma’ album. Voor degene die niet zo lang kunnen wachten om de nieuwe songs te kunnen horen zijn er via de myspace pagina van de band alvast enkele songs te beluisteren.

01. The Alibi Of Tyrants

02. Pieces Of The Sun

03. Finger Painting (With The Enemy)