Iced Earth The Crucible of Man (Something Wicked part II)

Steamhammer / SPV

Website : Iced Earth

Het nieuwe album en slot van de Something Wicked saga van de Amerikaanse power-metalaars van Iced Earth is niet alleen langverwacht maar ook vooral veelbesproken. Reeds lang voor de release van 8 september werd er reikhalzend naar uitgekeken en werden we slechts mondjesmaat zoet gehouden middels een single /EP. Minstens zo veelbesproken als het album zelf is de terugkeer van zanger Matt Barlow, die na de aanslagen van 11 september 2001 zijn microfoon inruilde voor een politie-uniform maar nu dus volledig terug is.

Smaken zullen altijd verschillen, de discussie tussen Barlow en Tim “Ripper” Owens zal dan ook nog lang voortduren en beide hebben natuurlijk hun eigen aanhangers. Persoonlijk vind ik beide zangers bijzonder aangenaam, met beide hun eigen kwaliteiten en zou ik geen voorkeur uit kunnen spreken. Wat ik wel kan uitspreken is hoe Barlow klinkt op dit album, en dat is simpelweg uitstekend. Als een vis in het water kwijt hij zich van zijn taak opnieuw het heilige vuur van Jon Schaffer kracht bij te zetten. Gevoelig, krachtig of afgrijselijk brullend: hij heeft het allemaal in huis. Welkom terug verloren zoon, het ga u goed Ripper!

Maar goed het album bestaat natuurlijk zeker niet alleen uit zang, ook muzikaal bewijst dit album eens te meer de kracht van Iced Earth als band en Jon Schaffer als opperhoofd en componist: het valt weer op hoezeer dit album sfeervol weet te klinken en toch heftig weet te overtuigen. De krachtige mix van power, trashy heavy metal en een vleugje prog klinkt zeker na het voorgaande Something Wicked part I misschien wel bruter en overtuigender dan ooit. Natuurlijk wordt er tijd en ruimte gereserveerd om het verhaal tot een einde te brengen en vinden we de nodige epische stukken. Echter ten opzichte van het voorgaande deel vinden we minder lange trage intermezzo’s of korte nummers met vooral geluidseffecten die meer als overgang dienen dan echte songs zijn. Nu is dat voor de sfeer op een conceptalbum op zich niet onlogisch maar op dit album blijft er wat meer vaart in en luistert het daarom muzikaal gezien beter weg; er wordt simpelweg meer ritmisch vuurwerk op je afgevuurd.

Het zijn vooral de heerlijk agressieve riffs en dito solo’s die dit album kenmerken. Nummers als ‘Behold the Wicked Child’, en ‘Divide and Devour’ bewijzen eens te meer de kracht van deze band met de stuwende kracht van drums en gitaren en het pompende opzwepende ritme. Toch vervalt het nergens in een brij van geluid, het is goed te merken dat “controlfreak” Schaffer zelf de touwtjes stevig in handen heeft om een album te laten klinken zoals hij dat wil; de productie is dan ook weer tot in de puntjes verzorgd. Zeker ‘Divide..’ knalt werkelijk de speakers uit en doet het uitstekend met open raam om even de buurt je nieuwe aanwinst te laten horen. Dan zijn er nog de nodige nummers die het door het hoge meebrul gehalte ook zeker live goed zullen doen zoals de single ‘I Walk Alone’, en wat tracks waarbij het wat meer progressieve karakter wat meer ruimte krijgt zoals op ‘The Dimension Gauntlet‘ en op ‘Something Wicked (part 3)’

Is er dan geen enkel minpuntje te vinden? Jawel, zo vind ik persoonlijk ‘A Gift or a Curse’ een wat mindere track: Ook het stevige middenstuk kan niet verhelpen dat het ten opzichte van de rest wat saai is. Tevens sluit het album af met ‘Epilogue’ zoals Part I begon: uiterst sfeervol maar ik hoor een album als dit liever eindigen met een climax dan als een nachtkaarsje uitgaan. Maar goed echt heel erg storend zijn deze puntjes niet en al met al kunnen we concluderen dat Jon Schaffer er opnieuw in geslaagd is een zeer geslaagd album te maken met de bekende heroïek, agressie, muzikale én vocale hoogstandjes. Voor wie meer wil weten over de achtergrond van Iced Earth en het verhaal achter Something Wicked leest hier het interview wat wij onlangs hadden met Jon Schaffer of luistert naar enkele tracks op de MySpace pagina. (Ben Holster)

01. In Sacred Flames
02. Behold the Wicked Child
03. Minions of the Watch