Holy Moses Agony Of Death

Wacken Records / SPV

Website : Holy Moses

Tijdens de cd presentatie van het nieuwe Holy Moses album op Wacken glunderde Sabina als een klein meisje in een snoepwinkeltje. Terecht natuurlijk. Haar line-up lijkt eindelijk te stabiliseren, haar haarkleur is teruggekeerd naar een degelijk blond en na drie jaar is eindelijk het nieuwe album klaar. Toen Armageddon Music werd opgeslokt door Wacken Records mocht Sabina en haar band gewoon blijven en de deal die de maatschappij heeft met SPV zorgt ervoor dat het album een flinke promotie krijgt. Helemaal omdat de drums nu in handen zijn van ex-Sodom slagman Guido 'Atomic Steif' Richter. Als dat geen feestje wordt.

De band heeft ervoor gekozen om veel onheilspellende geluidseffecten te programmeren voor en zelfs na de nummers zelf. Spacy soundscapes en dromerige passages vullen de tussenminuten. Normaliter zou je denken: hou op en ga weg. Maar juist bij het album met als titel 'Agony of Death' heeft het iets. Je vraagt je bijna af bij die gedeeltes of een rustige doodsstrijd inderdaad zo rustig zal klinken als Holy Moses het doet voorkomen. Wat echter niet rustig is, zijn de gewone nummers, want ze trashen aan alle kanten. Na de rustige samples barst 'Imagination' al uit de startblokken. Nu zijn er eigenlijk drie soorten nummers op de cd te vinden. De echte volbloed thrashers en de nummers waar nog wat meer melodie in te vinden is. Onder de eerste categorie vallen nummers zoals 'Alienation', 'Bloodbound of the Damned', 'Dissociative Disorder' (wat eindigt met een weggedraaide solo), 'The Cave (Paramnesia)' en 'Delusional Denial' die gewoon simpel rechttoe-rechtaan thrash brengen. Het gitaartandem Michael Hankel en Oliver Jaath gooien er de ene na de andere old school riff tegenaan en live zullen deze nummers zeker veel plezier geven aan alle headbangers. Dan heb je de tweede categorie nummers zoals 'World In Darkness', 'Pseudohalluzination', 'The Retreat' en 'Through Shattered Minds/Agony of Death' waarbij de gitaren veel meer melodie laten horen en de band wat meer richting melodische death gaat schuren. Nu heeft dat een nadeel en een voordeel. Het nadeel is, is dat deze stukken wat overtuigingskracht missen en zeker in het overige thrashgeweld wat vreemd aanvoelen. Het voordeel is dat deze afwisseling geen kwaad kan, omdat af en toe de nummers wel erg dertien in een dozijn lijken. Gekoppeld aan het feit dat ondanks 6 maanden beschikbare tijd in de studio Sabina nog steeds geen stem heeft die veel variatie toelaat, is het af en toe wel erg hetzelfde klinkend. Nu is dat niet zo'n ramp, het gebodene materiaal is immers van een hoog niveau. Maar de afwisseling van de samples en dus het wat melodischere materiaal dat af en toe in nummers zit kan geen kwaad.

Dat is eigenlijk ook het probleem met deze cd. De nummers zijn goed geschreven, en ook geschreven door de hele band deze keer. De productie is zo helder als het maar kan en het thrasht aan alle kanten. Maar toch weet het mij niet helemaal te overtuigen om mezelf een nekbreuk te gaan bezorgen als ik deze plaat op 11 uit de speakers blaas. Tel daarbij op dat de gedachten aan Arch Enemy wel eens angstvallig dichtbij komen. Tenslotte hebben Sabina en Angela qua stemgeluid wel iets weg van elkaar. Slechts een nummer stijgt echt uit boven de grijze massa, en dat is 'Angels in War', wat een blauwprint mag zijn voor andere thrashbands. Dit nummer heeft alles wat nodig is om zich te onderscheiden en ook echt te beuken. Gierende solo, lekker doorrammen maar een klein beetje variatie in riff en zang om het net wat interessanter te maken. Helaas is dit het enige echte hoogtepuntje op verder een prima plaat. (Thomas van Golen)

01. Imagination
02. Alienation
03. World in Darkness