Holy Blood The Patriot

Bombworks Records

Website : Holy Blood

Deze review is in relatief veel opzichten vreemd. Holy Blood is een band uit Oekraïne, wat al interessant is an sich. Daarnaast zingt de band ook nog eens in het Oekreens wat al helemaal niet te volgen is. Gelukkig zijn de teksten in het boekje netjes Engels. Nog opzienbarender echter is dat de band een behoorlijk christelijke en nationalistische boodschap er op nahoudt, vooral het eerste. En dat de band inmiddels al weer uit elkaar ligt na de opnames van deze schijf. De band bestaat nog wel, want zanger/gitarist/fluitspeler Fedor Buzilevich en zijn vrouw annex toetsenist/zangeres Vera Knyazyova vormen nu nog Holy Blood. Echter zijn gitarist Sergei Nagorny, drummer Dmitry Titorenko en bassist Alexei Andrushenko opgestapt en hebben Oskord gevormd. Waarom? Omdat zij Vera niet in de band wilden hebben na het vertrek van hun vorige toetsenist. Meneer Fedor dreef zijn zin door en voila. Die verrekte vrouwen ook altijd!

Echter voordat het zover was is dus dit album in elkaar gezet. De band speelt pagan/folk-achtige black metal, en de eerste vergelijking die het oproept is Nokturnal Mortum, vooral vanwege Fedor's zang die angstvallig veel overeen komt. De band maakt gebruik van veel melodie maar af en toe slaat de balans door. Zo is vaak door het tapijt aan noten dat wordt uitgespreid de bass moeilijk en de gitaar af en toe nog moeilijker te horen. Alleen de zang en drums zijn echt hard ingemixt. De nummers varieren in tempo, maar echt langzame stukken zijn niet aanwezig. Laat staan interludes met natuurgeluiden. De band beukt gewoon hard door in de naam van Jezus, maar laat zich af en toe van een wat rustigere kant horen, bijvoorbeeld op 'Wind of Death' met mannenkoortje en fluitconcert. Het nummer 'Thirst To Live In Freedom' begint nog wel aardig maar verzand al snel in de eenheidsworst die eigenlijk kenmerkend is voor de cd. De nummers hebben net iets teveel van elkaar weg om een eigen smoelwerk te creëren. Tel daarbij de wat iele en onstabiele productie, en het zal duidelijk zijn dat dame en heer zich nog niet goed kunnen handhaven in het genre wat al door meerdere bands wordt bevolkt. En vaak ook betere composities maken, zoals bijvoorbeeld Falkenbach of Kampfar.

En dan dus die christelijke en nationalistische teksten. Het gaat voornamelijk over dat goede, gelovige Slaven hun land moeten verdedigen tegen heidenen en Satan. Samen komen, samen bidden zullen we maar zeggen. Aan de andere kant: je verstaat de tekst toch niet, dus zo'n ramp is dit soort uitzonderingen niet. Elke rechtgeaarde deathmetal-fan vind namelijk ook gewoon Mortifications muziek goed (soms dan). Niettemin wordt het luisterplezier toch aardig om zeep geholpen door de ietwat zwakke productie en de afwezigheid van echte herkenning in nummers. De remix van Wind of Death begint pas na bijna 3 minuten stilte en zwevende geluiden alsof het allemaal van ver komt waarna je een heuse beat om je oren krijgt. Dit nummer heeft eigenlijk niks meer met het origineel te maken, behalve dan dat zanger Fedor nu echt als een gestoorde man overkomt aangezien hij in het wilde weg door de muziek heenschreeuwt. Niet best dit nummer.
Als extra krijgen we een enhanced-cd waardoor je foto's en een videoclip van het nummer 'The Patriot' kan bekijken. Echter gebruikt de cd een onbekend bestandstype waardoor mijn pc het niet kan bekijken, erg handig. (Thomas van Golen)

01. In The Night Gloom
02. War For The Human Souls
03. The Patriot